Noen har fått nok:
Skader Musk-utspillene Tesla-salget?
Elon Musks mange innfall og utspill, samt hans politiske dreining mot høyre og Trump, er muligens i ferd med å skyve kunder bort fra Tesla.
Det er New York Times som spør om sjefen selv er i ferd med å skade selskapet sitt. Avisen har sett på salgskurver og omdømmemålinger, snakket med analytikere og gjennomført en spørreundersøkelse der 7500 har svart.
Det gis ingen streker under et svar, til det er spørsmålet for komplisert. Men noe har avisen funnet: en serie med indikasjoner i retning av økt skepsis til Elon Musk spesielt og Teslas anseelse generelt.
– Man kjører i praksis rundt i en svær MAGA-hatt, var tilbakemeldingen om Tesla-produkter fra Aaron Shepherd, en Microsoft-ansatt som svarte på undersøkelsen.
Han opplyste at planen om å kjøpe en Tesla var lagt på is, i stedet blir det en Volkswagen ID.4.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Trump-problem
Svært mange gir tilsvarende tilbakemeldinger. Enkelte mener Musk har vist antisemittiske holdninger, hvilket han selv benekter å ha. Andre er sterkt kritiske til hva han har gjort med Twitter/X.
En del er opptatt av at Musk i stadig større grad støtter republikanernes omstridte presidentkandidat Donald Trump.
Det siste kan være mer problematisk i USA enn i for eksempel Norge – siden elbiler ennå ikke er alminneliggjort blant amerikanere og ofte vurderes som mest aktuelt av ressurssterke grupper med engasjement for miljøet. Disse befinner seg sjelden i samme politiske leir som Trump.
– Musk kan få noen sympatisører med sine utspill. Men det er veldig lite sannsynlig at han tiltrekker seg flere kunder enn han støter fra seg, sier Greg Silvermann i omdømmeselskapet Interbrand, med henvisning til republikaneres elbil-motvilje.
Aksjeanalytikerne i Battle Road Research vurderer stadig Tesla-aksjen som attraktiv, men analyseselskapets president Ben Rose sier dette om Musk:
– Det finnes folk som elsker ham og folk som hater ham. Det er ingen tvil om at det er en viss gruppe mennesker som misliker kommentarene hans nok til at de kjøper noe annet.
Omdømmefall
New York Times noterer tapte markedsandeler for Tesla, noe avisen hovedsakelig tilskriver at fabrikantens modeller ikke er fornyet i tilstrekkelig grad.
Avisen åpner likevel for at det generelle omdømmet spiller inn og peker på målingene fra Axios Harris Poll 100. Der inntok Tesla en 8.-plass i 2021, i dag ligger selskapet på 63.-plass.
– Det var en tid da jeg hadde gitt Elon Musk ett av mine indre organer hvis han trengte det. Men Tesla er den eneste fabrikanten i moderne tid som har latt sin konsernsjef bruke en tiki torch til å sette fyr på merkenavnet, sier Tim Yocum, Tesla-eier og en av respondentene i NYT-undersøkelsen.
Tiki torch er neppe et tilfeldig valgt begrep, det viser til en fakkel som for mange er knyttet til høyreekstremister.
Ikke alene om skandaler
Selv sier Elon Musk dette:
– Vi lager de beste bilene. Samme om du hater meg, liker meg eller er likegyldig – vil du ha den beste bilen, eller vil du ikke ha den beste bilen?
Avisen skriver at mange selvsagt støtter dette synet, eller velger å se på Musk og Tesla som to separate størrelser. En del respondenter pekte også på at både Volkswagen og GM har hatt sine skandaler, samt at Ford-grunnleggeren Henry Ford i en periode var en markant antisemitt.
Les mer om Tesla her:
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?