Sintef har nettopp levert sin reviderte anvisning om utforming av parkeringsanlegg, og som tidligere varslet:
Den klare anbefalingen er bedre plass.
– Én ting er at man må kunne kjøre inn og ut av en parkeringsplass på en grei måte. Men når bilen er parkert, må man også ha plass til å åpne dørene, slik at man kan komme inn og ut. Dette gjelder alle bilens dører, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef.
Forskningsinstituttet er opptatt av det de kaller «funksjonell parkering».
– Vi mener det ikke er funksjonelt om bilen må tømmes for passasjerer og gods før man kan parkere. Da kan man fort komme i en situasjon der trygg plassering av barn og bikkjer, bager og utstyr mens man kjører inn og ut av plassen, blir vanskelig, sier Kirkhus i en pressemelding.
Annonse
Større biler
Bakgrunnen er at kjøretøyene i den norske bilparkene er bredere enn før, noe som ifølge Sintef har skjedd i løpet av ganske få år.
Den nye anbefalingen er derfor ti centimeter mer å gå på – en økning fra 2,6 til 2,7 meter.
Den gjelder parkeringsanlegg for personbiler, noe Sintef definerer slik: «parkering på opparbeidet uteareal (terreng) og parkering i og på byggverk som garasjer, parkeringskjellere, parkeringshus og parkering på tak.»
Til sammenlikning er de tyske anbefalingene nettopp justert fra 2,5 til 2,65 meter.