GEBYR: Nå må du betale et månedlig gebyr for denne, har Vegdirektoratet bestemt.
Foto: GEIR RØED
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Vegdirektoratet godtar et nytt bompengegebyr, som kan koste bilistene nærmere 200 millioner kroner i året.
Det
nye bompengegebyret fra bombrikkeutstederen Flyt ble først stemplet
ulovlig av samferdselsmyndighetene.
Men nå konkluderer Vegdirektoratet med at Flyt likevel
kan ta et månedlig gebyr – kamuflert som et abonnement – for bompengebrikken.
– Vi har kommet til at et månedlig gebyr er tillatt. Men
vi har foreløpig ikke tatt stilling til størrelsen på gebyret, skriver Martin
Berger Holm i avdelingen for brukerfinansiering i Vegdirektoratet i en epost til
Motor.
66 mill. kr
Bombrikkeutstederen Flyt varsler at de vil ta fem kroner
i månedlig gebyr for Autopass-brikken som du må ha i kjøretøyet for å få
rabatter på bompasseringene.
Fem kroner er i utgangspunktet et lite beløp. Men Flyt
har 1,1
millioner kunder, og bare for denne bombrikkeutstederen utgjør
brikkegebyret over fem millioner kroner i måneden, og 66 millioner kroner i
året.
– Vi har hatt en konstruktiv dialog med Vegdirektoratet, sier
daglig leder Jahn Erik Stenhaug i Flyt.
Han er glad for at de får innføre bombrikke-gebyret.
– Vi er overbevist om at et beskjedent månedsgebyr er en
bedre løsning enn et engangsgebyr, sier han til Motor.
– Må ha frihet
Bombrikkeutstederne har til nå kunnet ta et depositum for
Autopass-brikkene. Depositumet betales tilbake ved avslutning av
bompengeavtalen.
Vegdirektoratet opplyser at også de andre
bombrikkeutstederne, som Fremtind Service og Skyttelpass, kan innføre det nye
gebyret.
– I begrunnelsen for vår vurdering har vi vist til at
bompengereformen har medført at vi nå har fått kommersielle innkrevere. Det tilsier
at utstederne må ha noe frihet til å innrette gebyrordningen slik de ønsker.
Andre utstedere vil dermed også kunne innføre et månedlig gebyr, skriver Martin
Berger Holm i Vegdirektoratet.
180 mill. kr
Ved utgangen av 2020 var det 2,8 millioner
Autopass-kunder. Stadig flere kjøretøyeiere monterer Autopass-brikke.
Dersom også de øvrige brikkeutstederne innfører gebyret,
vil et månedsgebyr på fem kroner utgjøre ca. 180 millioner kroner årlig i økte
bompengegebyrer.
Gebyret vil gå til administrasjon av
bombrikke-selskapene, og ikke til nedbetaling av bompengegjelden.
Fremskrittspartiet
reagerte tidligere i år på Flyts varslede gebyr, og krevde at regjeringen
skulle gripe inn.
Men
i sitt svar ville ikke samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) gjøre det.
– Lopper lommeboka
Første nestleder Frank Sve (Frp) i transport og
kommunikasjonskomiteen på Stortinget er ikke fornøyd. Han påpeker at kutt i
antall bompengeselskaperS og kutt i bompengebyråkratiet ble gjennomført av den
forrige regjeringen for å få ned driftskostnadene ved innkreving av bompenger.
– Derfor er det er rimelig spesielt at bompengeselskapene
nå leter etter enda mer avgifter fra bilistene. En slik brikkeavgift er i
realiteten kun en ekstra skatt eller avgift. Dagens regjering har ikke magemål
i sin kreativitet etter nye måter å loppe lommeboka til bilistene og
næringslivet på, sier Sve til Motor.
Flyt, som er eid av forsikringsselskapet Gjensidige, sier
i en melding til kundene sine at de planlegger å innføre gebyret fra 17. april.