RETT GJENNOM: Tesla-en dundrer gjennom en stor vegg.

Testet mot lidar:

Selvkjøring med kun kamera går ikke alltid bra

En test utført med en Tesla, som kun bruker kamera ved selvkjøring, og en bil med lidar, viser store forskjeller. Se video nederst i saken.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan fungerer Teslas kameraløsning sammenliknet med lidar-systemer? Det ønsket Mark Rober, en tidligere NASA-ingeniør og nå youtuber, å finne ut.

Der mange av de ledende bilprodusentene innenfor selvkjørende teknologi har tatt i bruk lidar, tviholder Tesla på at det er kameraer som skal gjøre jobben med å lese av trafikkbildet.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Er det nok med bare kamera?

Elon Musk har hevdet at Teslas løsning vil være bedre så fort de har løst selvkjøringen, fordi det vil være enklere og raskere å skalere opp. Ifølge Electrek fordi Teslas nettverkssystem er designet for å fungere som en menneskelig sjåfør og derfor vil kunne tilpasse seg alle typer veier.

Lidar

Lidar er en fjernmålingsteknikk som baserer seg på tilbakespredning av lys. Lidar bruker lys på tilsvarende måte som radar bruker radiobølger. Begrepet lidar brukes også om selve måleinstrumentet. Ved å sammenligne tidsforsinkelser og frekvensforskyvning (dopplerskift) i utsendt og reflektert lys kan man bestemme avstand og bevegelse til objektet som sender lyset tilbake. 

Kilde: SNL

Teslas biler er i dag på nivå to av selvkjøring, mens nivå fem er helt selvkjørende. 

Kritikere av Musk og Tesla mener kameraer aldri vil være nok for å nå nivå fem.

For å se hvordan et rent kamerabasert system fungerer per i dag, satte Rober opp en test mellom en Tesla Model Y og en bil utstyrt med lidar-teknologi.

Testen besto av seks hindringer, hvor bilene brukte selvkjøringssystemet. Forskjellen var stor.

Lidar-bilen klarte å stoppe i tide ved alle tilfellene, mens Teslaen bare stoppet halvparten av gangene.

Feiler på halvparten

Bilen misset ved regnvær og svært tett tåke, mens lidar-systemet i den andre bilen ikke finner værforholdene forstyrrende og stopper med god margin.

Den mest spektakulære feilen oppsto da Teslaen kjørte rett gjennom en stor vegg. Det er tydelig at kameraene leser av dette som at veien fortsetter, mens lidar.teknologien oppfatter at det er en vegg. 

Les også:  – Robotaxi på veien i juni

– Elon vet veldig godt at å innrømme nederlag i sitt visjonsbaserte mål ville bety at han måtte erstatte sensorsystemer og ledningsnett på millioner av allerede solgte Tesla-biler, skriver Electrek i en kommentar.

Electrek tror et kamerabasert system vil ha problemer med å nå selvkjøring på nivå fire.

Les også:  Volvo tror ikke selvkjøring blir sikkert nok

Det betyr i så fall at Tesla må begynne å bruke sensorer, og eventuelt ettermontere dem i biler som er solgt, for å nå øverste nivå. Noe Electrek mener kan koste mer enn å bygge en ny bil.

– Og det vil, uten tvil, overstige alle fortjenestemarginer på tvers av alle bilene Tesla noen gang har solgt i selskapets historie.

Her ser du videoen: