STORE KONSEKVENSER: Vestfoldingen som solgte en slik BMW 520, tapte mye penger.Illustrasjonsfoto: NAKHON100/FLICKR
Slurvet med servicen:
Selgeren gikk på en smell da han ikke skiftet dieselfilter
Bilen var blitt EU-godkjent og var på service like før salget. Likevel måtte den private selgeren ta bilen tilbake – fordi han glemte å skifte dieselfilteret.
– Bilen er i svært god stand, og er svært pen, skrev den private bilselgeren fra Vestfold, da han solgte sin åtte år gamle BMW 520 for 160.000 kroner til en mann på Romerike.
Mannen som kjøpte bilen, trodde han hadde gjort et godt kjøp. Men allerede på vei hjem etter kjøpet, merket han at bilen kjørte ujevnt.
Dagen etter havarerte motoren.
Det viste seg at høytrykkspumpen til dieselsystemet var ødelagt. Dermed ble spon spredt rundt i hele dieselsystemet. Reparasjon vil ifølge et BMW-merkeverksted koste 92.000 kroner.
En biltekniker ved merkeverkstedet kunne ikke peke på en bestemt årsak til at pumpen var blitt ødelagt.
Men han påpeker i en uttalelse han ga kjøperen av bilen, at dieselfilteret på den aktuelle bilmodellen skal skiftes hvert fjerde år, eller ved hver 60.000 kjørte kilometer.
På den aktuelle bilen hadde det gått seks år og nærmere 130.000 kjørte kilometer mellom dieselfilterbyttene.
Det skulle få alvorlige konsekvenser for den private bilselgeren.
Kjøperen av bilen krevde å få heve kjøpet. Nå har han fått medhold av Forbrukerklageutvalget, som blant annet behandler konfliktsaker mellom privatpersoner som selger og kjøper biler av hverandre.
Annonse
– Vesentlig brudd
De understreker at selgeren i annonsen sin beskrev BMW-en sin som en svært pen bil, som var blitt tatt skikkelig godt vare på.
– Men det at bytteintervallet på dieselfilteret er oversittet, gjør etter utvalgets mening at bilen ikke oppfyller forventninger om en bil som har blitt tatt skikkelig godt vare på, skriver utvalget i sitt vedtak.
De mener mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd.
Forbrukerklageutvalget peker både på at motoren havarerte rett etter kjøpet, og at utbedringskostnadene er på nesten to tredeler av kjøpesummen.
Forbrukerklageutvalget mener derfor at vilkårene for å heve kjøpet er oppfylt, selv om de understreker at det ikke er noen holdepunkter for at selgeren visste om feilen da han solgte bilen.
I tillegg til å få tilbake hele kjøpesummen, mot å levere bilen tilbake, får kjøperen også erstatning på 10.000 kroner til dekning av deler av utgiftene han har hatt for å forsikre bilen.
Etter at vedtaket ble gjort, er bilen blitt avskiltet, går det frem av kjøretøyregisteret til Statens vegvesen.