LEGGER ALT BAK SEG? Seat kan bli merket som nektet å være med på elbil-utviklingen. Her er likevel et tidligere forsøk, modellen Mii Electric.

Overlater alt til Cupra?

Seat: – Kanskje vi slutter å lage biler

Seat går i tenkeboksen og kommer muligens ut igjen som noe annet enn en bilprodusent.

Publisert

I stedet kan det bli «mobilitetsløsninger» Seat skal leve av etter 2030, skriver Autocar. I dette ligger antakelig mikrobiler og tohjulinger, produkter selskapet allerede snuser på.

NB: Vi snakker om Seat. Ikke Cupra.

Sistnevnte ble skilt ut som eget merke i 2018 og har markert seg bra med Formentor og elbilen Born. To andre modeller er på vei, den lille by-SUV-en UrbanRebel og Q4-/ID.4-/Enyaq-firlingen Tavascan, mens annonserte Terramar ennå ikke er lansert.

Planen er altså ikke å rokke ved Cupras planer, tvert imot.

Signalene fra Seat går snarere i retning av å la Cupra holde på med sitt – ved å lansere flere elbiler og i det hele tatt være godt i gang når (eller hvis) tradisjonelle bensin- og dieselmotorer fases ut i EU-området – men droppe å lage elektriske biler med Seat-merke. Og dermed kanskje biler som sådan.

– Vi analyserer hvilken rolle vi skal ha i fremtiden, når det blir slutt på å selge biler med forbrenningsmotor, sier en av Seat-sjefene til Autocar og nevner nettopp «mobilitetsløsninger» for unge mennesker som et alternativ.

Nettstedet synes å ha full tiltro til sine kilder, som visstnok alle er ledere i Seat-systemet, men ingen er navngitt. Så en liten klype salt kan det kanskje være lurt å ha innen rekkevidde.