KINABIL: Audi-sjef Gernot Döllner viser fram AUDI E concept i Shanghai.Foto: AUDI
Nytt merke:
Se hva Audi gjør for å selge bedre i Kina
I samarbeid med en kinesisk produsent skal Audi lage biler som de skreddersyr for markedet i Kina. Ett av triksene er å fjerne de fire ringene og erstatte dem med store bokstaver.
De europeiske bilmerkene har tapt terreng i Kina de senere årene, som er verdens største bilmarked. Hovedårsaken er at de kinesiske merkene har tatt markedsandeler på hjemmebane.
Nå prøver Audi seg med en ny vri for å vinne tilbake de kinesiske kundene, ved å lansere AUDI.
– Ved å lansere dette nye merket for elektriske og intelligente modeller i Kina, tar Audi nye steg for å nå nye og mer teknologikyndige kundegrupper, sier Gernot Döllner, administrerende direktør i Audi, i en pressemelding.
Den nye satsningen har byttet ut de fire ringene i fronten, med Audi skrevet i store bokstaver. Noe som skal skille bilene fra søstermerket.
Tanken bak ser ut til å være at de kinesiske kundene er veldig interessert i teknologien i bilene. Og den første bilen, AUDI E concept, ble nylig vist fram i Shanghai, er et resultat av et samarbeid mellom Audi og kinesiske SAIC.
– Merket og bilen representerer det beste fra begge verdener, umiskjennelig Audi-DNA møter kinesiske innovasjoner.
Som fort kan høres ut som en innrømmelse av at Audi ikke holder samme teknologiske nivå som deres kinesiske konkurrenter.
Planen er at bilene skal på markedet i midten av 2025.
Annonse
Yngre kunder
Audi sier prosjektet kommer som en følge av at kinesiske premiumkunder skiller seg fra dem man finner i andre markeder, og de har andre forventninger. De er yngre enn i resten av verden, og de skal være mer teknologikyndige.
– De forventer ledende tilkoblingsmuligheter, samt automatisert kjøring og, enda viktigere, en spennende, umiskjennelig opplevelse i et interiør som er både kjent og overraskende, skriver Audi i pressemeldingen.
Bilene skal bygges på en ny plattform, Advanced Digitized Platform, som er utviklet i et samarbeid mellom Audi og SAIC.
E concept er 487 centimeter lang, som er noen få centimeter kortere enn Q8 e-tron.
AI-avatar
Batteriet skal være på 100 kWt, som skal gi en rekkevidde på 700 kilometer i den kinesiske CLTC-syklusen.
En Kina-tilpasning synes å være AUDI-assistenten. En AI-avatar som er plassert sentralt i interiøret og tilbyr berørings- og stemmestyring. Det sies at den gir følelsesmessig tilbakemelding under interaksjon.
Audi sier de har tatt med seg design og premium-erfaring til bords, mens SAIC bidrar med raske innovasjoner, et veletablert teknologisk økosystem og dyp innsikt i lokale markedsbehov.
Uten at det kommer klart fram i pressemeldingen, så vil jo også AUDI ha fordeler sammenliknet med mange Audi-modeller i Kina, hvis det kommer til en handelskrig mellom EU og Kina som en følge av tollbarreriene i EU rettet mot kinesiske elbiler.