RUST: Denne rusten ble avdekket kun fire måneder etter at bilen ble EU-godkjent.

Se bildene:

EU-godkjent med store rustskader

Den eldre SUV-en ble EU-godkjent til tross for at den har omfattende og alvorlige rustskader.

Publisert

«EU-godkjent», står det i mange bilannonser, som et tegn på at du gjør et trygt bruktbilkjøp.

En 18 år gammel Subaru Forester ble solgt på denne måten av en bruktbilforhandler. Forhandleren skrev også i annonsen at bilen er en «velholdt og kjekk bil med komplett service fra merkeforhandler».

En mann fra Trondheim kjøpte bilen, som bare hadde gått 114.000 kilometer, for 57.000 kroner. Tre måneder etter kjøpet, og fire måneder etter EU-kontrollen, hadde kjøperen bilen inne til feilsøking på et bilverksted. Der ble det tatt bilder som avdekket omfattende rust på bakre hjulbuer.

– Disse rustskadene ville helt avgjort ført til at vi ikke ville godkjent bilen. Dette er omfattende rustskader, skrev bilverkstedet.

Se flere bilder av rusten lenger ned.

– Vrak bilen

Litt senere ble Subaruen sjekket hos en merkeforhandler, som konkluderte med at bilen er «totalt opprustet bak». Verken merkeverkstedet eller det første verkstedet skjønte hvordan bilen kunne ha blitt EU-godkjent.

I en tilstandsrapport skrev det første verkstedet at rustskadene er alvorlige, og at utbedring vil koste langt mer enn bilens verdi. Det beste er å vrake bilen, skrev verkstedet i rapporten.

Kunne ikke utbedre

Bruktbilforhandleren som solgte bilen, Forus Bil i Sandnes, vedgår at rusten ikke så bra ut. De mente imidlertid at man burde forsøke å utbedre rustskadene. Forhandleren ble derfor enig med kjøperen om at rusten skulle utbedres på et verksted i Trøndelag.

Men da kjøperen noen dager senere skulle hente bilen der, fikk kjøperen beskjed om at rustskadene var så omfattende at det ikke lot seg gjøre å reparere dem, ifølge et notat Motor har lest.

Kjøperen forteller også at verkstedet mente det var uforsvarlig at bilen hadde blitt EU-godkjent.

Det er ikke offentlig tilgjengelig hvilket bilverksted som EU-godkjente Subaruen med rustskadene. Men da denne EU-kontrollen ble foretatt, var bilen eid av Subaru-forhandleren Hellestø Bilpaviljongen på Jæren.

– Oppstår over tid

Kjøperen av den eldre Subaruen klaget bilkjøpet inn for forbruker­myndighetene. I et vedtak fra Forbrukerklageutvalget har han fått fullt medhold i at bilkjøpet skal heves, og at bruktbilforhandleren Forus Bil skal betale tilbake kjøpesummen, pluss forsinkelsesrenter.

Forbrukerklageutvalget viser til uttalelsene fra verkstedene som undersøkte bilen, og at rustskader oppstår over tid.

– Solgt i god tro

Bruktbilforhandleren Forus Bil har overfor forbrukermyndighetene påpekt at de solgte bilen i den tro at bilen ikke hadde så omfattende rustskader. Det gjentar innehaver Morten Vigesdal overfor Motor.

– Vi solgte bilen i god tro, etter at den var blitt EU-godkjent på et verksted vi ikke har noen tilknytning til, sier Vigesdal. 

Han påpeker at etter det han vet, skal periodisk kjøretøykontroll avdekke farlig rust.

– Jeg er enig i at en bil skal være i orden, uavhengig om den koster 30.000 kroner eller 300.000 kroner. Men denne bilen var godkjent rett før den ble solgt, gjentar han.

Like før jul betalte bruktbilforhandleren beløpet de er dømt til å betale.

Under kan du se flere bilder av rusten: