Volvo satser elektrisk:
Fossilbilene er fortsatt Volvos pengemaskiner
Den store melkekua til Volvo er fortsatt fossilbilen, til tross for stor vekst i elbilsalget.
I 2023 leverte Volvo 70 prosent flere elbiler enn i 2022, i løpet av fjoråret klarte de også å øke driftsmarginen på elbilene. Fra mellom åtte og ni prosent i starten av året til 13 prosent i fjerde kvartal.
– Det er noe vi har gått til gjennom hardt arbeid og fokus over lang tid. Vi har investert i å gjøre bilene beder, sier Björn Annwall, administrerende direktør og kommersiell sjef i Volvo Cars, til Vi Bilägare.
Samtidig er i marginene for elbilene ikke nærheten av biltypen de ønsker å fase ut, fossilbilene. Den økte fra 21 til 23 prosent i 2023.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
40 mot 103
Vi Bilägare har regnet ut at Volvo i snitt tjener mer enn dobbelt så mye på hver eneste fossilbil de selger, som en elbil, 103.000 svenske kroner mot 40.000 svenske kroner.
For Volvos del er dette uansett bedre enn for mange andre bilprodusenter som lager elbiler.
Det er langt fra uvanlig at bilprodusentene taper penger på elbilene de lager og selger.
Rekordsalg
Volvo presenterte nylig salgstallene for 2023. Selskapet solgte 708.716 biler på verdensbasis, mer enn noensinne.
Omsetning økte med 21 prosent sammenlignet med året før, og et samlet driftsresultat ble på 25,6 milliarder svenske kroner. Det var en økning på 43 prosent sammenlignet med 2022, med en driftsmargin på 6,4 prosent, mot 5,4 året før.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?