Nye kinamerker:
Satser både dyrt og billig med nye Kina-merker
Electric Way utvider Kina-importen med to nye merker, som byr på modeller av svært ulik art og prisklasse.
Sulland-eide Electric Way, som i dag importerer Voyah, er straks klare med to nye merker.
Fra M-Hero kommer M-Hero I, som er en diger elbil, nær fem meter lang og 194 centimeter høy, med en egenvekt på mer enn 3000 kilo.
– Merket og bilen kommer fra det kinesiske selskapet Dongfeng, som Electric Way allerede samarbeider tett med om merket Voyah, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way, i en pressemelding.
Han legger til at selskapet av «ulike årsaker» har ventet med å introdusere nye modeller i det norske markedet, etter at de startet med Voyah i 2022.
- Men i 2024 kommer det mange spennende nyheter fra oss, og det er skikkelig moro å starte utrullingen med M-Hero I.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Hummer
Electric Way trekker fram biler som Hummer og Teslas Cybertruck når de skal kategorisere M-Hero.
Bilen har 1088 hestekrefter og prisklassen vil bli høy.
Batterikapasiteten skal være på 140 kWt og rekkevidden er ventet å bli 505 kilometer.
- Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermansen, men vi har veldig god tro på at den vil appellere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler. Vi kan love svært høyt nivå på interiør og teknologi og designet snakker jo for seg selv. Du synes ganske greit i både gate og terreng når du kommer i en M-Hero, sier Sulland.
Billig Box
M-Hero skal være på plass for prøvekjøring før sommerferien og leveransene starter i månedsskiftet august/september.
I den andre enden av bilskalaen kommer en annen modell Electric Way skal hente inn.
– I første omgang dreier deg seg om modellen Dongfeng Box, som har planlagt salgsstart i juli som er en elbil i nedre prissjikt av kompaktbil-segmentet. Tør ikke si noe konkret om pris ennå, men det går vel an å erfare at rundt 250.000 sikkert ikke er skivebom, sier Pål Tømmerhol, PR-sjef i Electric Way.
I markeder utenfor Europa er modellen kjent som Nammi. De tekniske spesifikasjonene er ennå ikke kjent.
Mer Voyah
Og det er mer:
- I tillegg kommer vi med en ny Voyah-modell som heter Passion mot slutten av året, det kan i verste fall bli starten av 2025, men dette er da en vesentlig større og dyrere sedan, sier Tømmerhol.
Passion har et batteri på 108,7 kWt, og har en antatt rekkevidde på 600 kilometer.
– Modellene skal selges via forhandlere i Sulland-systemet og de frittstående forhandlerne Electric Way har avtaler med – uavhengig om de har tatt inn Voyah fra før, sier Tømmerhol.
Selskapet bak alle merkene, Dongfeng Motor Corporation, er et statseid kinesisk selskap som ble grunnlagt i 1969.
Det er registrert 474 nye Yoyah Free, den eneste modellen i Electric Ways portefølje så langt, siden den kom på det norske markedet for snart to år siden, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?