HÅP I HENGENDE BIL: Nevs var langt i utviklingen av elbilen Emily GT da det hele stoppet opp, nå mener Nevs-sjefen at det er interessenter som vil kjøpe prosjektet.
Foto: PETER WAHLSTRÖM, PLINT MARKETING
«Saab-arvtakeren»:
Tror nok en gang at Emily GT kan bli en realitet
Den langdryge sagaen om det som er restene av Saab ser ut til å fortsette, med en ny tro på at Emily GT kan finne en eier.
Det siste året har det både sett ut som Nevs (National Electric Vehicle Sweden), selskapet som kjøpte konkursboet etter Saab, skulle sette i gang med bilproduksjon igjen, eller forsvinne helt.
Sånn ser det ut til å fortsette en stund til.
Administrerende direktør i Nevs, Nina Selander, sier nå til svenske P4 Väst at hun tror elbilprosjektet Emily GT kan bli en realitet.
Les alle Motors biltester:
Ingen ansatte
– Jeg tror fortsatt vi kommer til å få solgt den.
Utsagnet kommer riktignok i etterkant av alle de ansatte i Nevs er sagt opp, hvilket med andre ord innebærer at det må være noen andre som plukker opp Emily GT.
– Det er klart at vi har noen vi snakker med, ellers hadde jeg ikke vært så veldig positiv til at jeg fortsatt tror vi kommer til å få den solgt, sier hun til P4 Väst.
Noe som likner veldig på en situasjon Nevs var i for ganske nøyaktig ett år siden, da kanadisk-libanesiske Jihad Mohammad og hans selskap EV Electra og Nevs, ble enige med Nevs om samarbeidet.
Trollhättan
Samarbeidet havarerte på vårparten i 2024, blant annet fordi EV Electra ønsket å flytte produksjonen ut av Trollhättan og Sverige.
Likevel er Selander svært optimistisk igjen.
– Vi er på 85 centimeter av en meter, og så er det alltid den siste biten der det må fungere. Aktøren vi snakker med, forstår at Trollhättan er viktig, og det gjør meg veldig glad.
P.S. Det er uansett usannsynlig at bilene igjen vil gå under navnet Saab.
– Saab eier Saab-merket fullt ut, og derfor er det ikke aktuelt at noen annen aktør skal få bruke merket til biler, sa Mattias Rådström, presseansvarlig for forsvarskonsernet Saab, nylig til Carup.