DEN GANG DA: En Saab 9-3 Aero 2.8 V6 parkert i Oslo i 2008. Det var den daværende importørens demobil. Bilen ble avregistrert i mai 2021, men tas fortsatt vare på av dagens eier.

Utryddes:

Saab-ene forsvinner fra veiene

Saab-bestanden desimeres, og det i et høyt tempo. Snart er det bare biler med entusiasteiere igjen.

Publisert Sist oppdatert

Saab hadde i mange år en solid status i Norge, og var et vanlig syn på norske veier. I deg begynner det å bli tynt i rekkene.

Noe som selvsagt henger sammen med at Saab gikk konkurs i desember 2011, og det var slutten på produksjonen av merket som hadde vært i virksomhet siden 1945.

– De siste årene har vi sett og registrert at bruksbilene forsvinner fra veien. De som blir borte, er de litt mer moderne som folk har hatt i daglig drift, sier Gustav Olav Bjørlo, leder i Gammelsaabens venner. 

Raskt færre

Tall fra den norske bilbestanden hos Statistisk sentralbyrå viser at det blir færre norskregistrerte Saab-er, i et høyt tempo:

  • 2008: 41.886
  • 2013: 35.531
  • 2018: 22.610
  • 2023: 11.124

Teknikens Värld har tall som viser at det er samme tendens i merkets hjemland, Sverige. 

SONETT: Gustav Olav Bjørlo, leder i Gammalsaabens venner, i sin Saab Sonett. Liten tvil om at Sonett er en klassiker.

Forskjellen er at volumet er med en null bak. I 2008 var det 365.061 eksemplarer av Saab på svenske veier, en bestand som var 8,5 prosent av den totale bilparken. Ved utgangen av 2023 var det 112.103, 2,3 prosent av den svenske bilparken.

Bjørlo sier Saab-ene som ikke forsvinner, er de eldre, og påpeker at de har økt medlemsmassen de senere årene.

– Vi ser at mange som blir medlemmer, er folk som husker bilene fra barndommen og skaffer seg en fra den tiden. Det er nostalgi.

Noe av problemet med de nyeste modellene, de som ble laget i årene før konkursen, er at verdien på kjøretøyene er så lav at vedlikehold og reparasjoner blir uforholdsmessig dyrt.

Rett i pressa

– Mange av disse går rett i pressa. 

Det betyr at bilene som var et vanlig innslag på norske veier i starten av dette århundret, som Saab 9-3 og 9-5, blir borte.

Mens nostalgien har altså innhentet de litt eldre modellene.

– Den første 900-typen har hatt en klar oppsving. Det er biler som folk nå pusser opp og setter i stand.

PÅ GANG: Første generasjon Saab 900, her i Turbo-versjon, er gammel nok til at entusiaster har begynt å interessere seg.

Saab 900 ble laget mellom 1978 og 1998, og de tidligere utgavene har hatt en verdimessig økning de senere årene. 

– Av 9-3 og 9-5 er det egentlig bare spesialversjonene det er bevaringsinteresse for. 

Deler

Bjørlo sier det i tillegg er en gryende entusiasme for den aller siste utgaven av 9-5. Modellen ble laget i en kort periode under Spyker sitt eierskap, fram til konkursen. Det skal ha blitt laget drøyt 11.000 9-5 av denne utgaven før det var slutt.

DEN SISTE: Saab 9-5 var bilen som skulle starte en ny giv under Spykers eierskap, i stedet gikk de konk. Modellen kan bli ettertraktet fordi Saab aldri rakk å lage et stort antall.

– Modellen ble laget i 2010 og 2011. Problemet med den er at det begynner å bli vanskelig og skaffe deler, og at den med det også er dyr å holde. Men siste generasjon 9-5 er på vei til å få en spesiell status. 

I og med at bilen hadde et så kort liv, ble det aldri tid til å bygge opp et lager av deler før det hele var over.

– Det er for øvrig helt annerledes med de eldre modellene. Der har vi et gigantisk delelager.