DET LILLE VI FÅR SE: Volvo ES90.

Mye benplass:

Så stor blir Volvo ES90

Volvo har levert noen nye drypp om den kommende sedanen.

Publisert

Volvo trekker sløret til side i et svært bedagelig tempo, med noen små opplysninger her og der – antakelig for å holde de interesserte helt fremme på setekanten.

Nå er det Autocar som har fått vite bittelitt mer om bilen som vil innta den tradisjonsrike posisjonen som Volvos store sedan. 

Ifølge toppsjefen Jim Rowan vil ES90 bli tilpasset kinesiske kunders ønsker. 

– De foretrekker skikkelig bra med benplass bak, opplyser Rowan. 

Dermed blir ES90 en lang bil, én enslig millimeter under femmetersmerket, men likevel bare tre centimeter lengre enn forgjengeren S90. Plassutnyttelse er et nøkkelord, og ES90 vil bli hjulpet av en akselavstand på 310 centimeter, nesten 16 centimeter mer enn S90. 

Samtidig gjentas tidligere opplysninger (se saken nederst i artikkelen) om et 111-kWt-batteri som skal gi en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Teknikken vil i det hele tatt likne på EX90, ta bare høyde for gunstigere luftmotstand.

I 2026 skal XC60s el-avløser EX60 komme, på en helt ny plattform – SPA2. Denne vil bli brukt til Volvos senere mellomstørrelsebiler. Lite er kjent om EX60, forvent regelmessige drypp også her. Men den vil komme i både én- og tomotorsversjoner, og etter planen blir bilen Volvos første gigacast-prosjekt. Eller megacast, som det heter med Volvos litt mer moderate språkbruk.

Les mer om Volvo her: