I dag bruker elektriske kjøretøy i EU cirka 16 terawattimer (TWh) strøm i året. I 2040 vil tallet ha steget til 355 terawattimer, ifølge en studie laget av forskningsinstituttet Fraunhofer ISI og revisjons- og rådgivningskonsernet PwC.
Bilsalget vil også se helt annerledes ut, tror de ansvarlige for studien.
Anslaget er at det i praksis ikke vil bli solgt biler med forbrenningsmotorer overhodet.
Dette betyr ikke at alle slike biler er henvist til skraphauger om 16 år. Langt ifra:
– Det vil lang tid før det er overvekt av elektriske kjøretøy på veiene, sier Philipp Rose fra PwC.
Ifølge studien vil fortsatt 70 prosent av personbilene og 65 prosent av lastebilene på veiene ha forbrenningsmotorer i 2040. (Lastebiler er løselig oversatt fra «trucks», men er i EU-sammenheng definert som biler på over 3,5 tonn, laget for varetransport.)
Siden nye biler blir brukt mye mer enn eldre, anslås det at CO2-utslippene er bortimot halvert i 2040.
Annonse
Trenger mer strøm
Nettopp bruken av bilene er naturligvis også avgjørende for strømbehovet. Estimatet på 355 TWh i 2040 er fordelt på 240 TWh for personbiler og 115 for lastebiler.
For å sette tallene i perspektiv: Norges totale energibruk per år er nå cirka 300 TWh, ifølge NVE. Samme kilde oppgir at strømandelen av dette ligger på mellom 130 og 140 TWh. Ifølge den tyske studien er Tysklands 2022-el-forbruk 491 TWh – også dette totalt.
Konklusjonen i studien er at EU trenger 13 prosent mer tilgjengelig strøm innen 2040.
En undersøkelse fra mars i år, utført av Norstat for NAF, viste at én av tre nordmenn tror at Norge ikke har strøm nok til elbiler. Dette ble kontant avvist av Statnett.
NAF har beregnet at tre millioner elbiler (det var 600.000 ved utgangen av 2022) vil kreve cirka 6–7 TWh i året. Statnett har gjort omtrent samme utregning på side 7 her.