Oppdatert: I første versjon av denne saken brukte vi feil benevnelser på strøm. Dette er nå rettet opp.
De sjokkerende lange køene i snøværet på Sørlandet tidligere i vinter satte en støkk i mange elbilsjåfører.
Midt på E18 ble 2500 biler stående i endeløse køer i opptil et halvt døgn.
Dermed gikk mange elbiler tomme for strøm.
– Dette var en ekstremhendelse, påpeker elbilekspert i NAF, Anette Berve.
Likevel har hendelsen ført til at mange lurer på hvor mye en elbil bruker i strøm i stillestående kø.
Tre kWt
Ladeekspert og elektroingeniør Jan Tore Gjøby anslår at en elbil ved en utetemperatur på cirka fem minusgrader bruker om lag tre kilowattimer per time i kø.
Da forutsetter han en temperatur inne i kupeen på cirka 20 grader, og at bilen er gjennomvarm.
– Men dette varierer fra modell til modell. Biler med varmepumpe har en fordel, påpeker han.
Som kjent har elbiler både store og små batterier. Med tre kWt per time vil en elbil med et fullt batteri på 30 kilowatt-timer kunne stå 10 timer i kø. En stor elbil med fullt batteri på 90 kilowatt-timer vil kunne stå i 30 timer – i godt over et døgn.
Annonse
Isolasjon
De færreste kjører inn i en kø med fullt batteri. Har du i tillegg en eldre elbil med kort rekkevidde, vil tiden du kan stå, være ned mot svært få timer før du går tom.
– Forbruket i kø avhenger både av hvordan værforholdene er, hvor varmt batteriet har blitt før du møter køen, og hvor isolert bilen er. Ofte handler sistnevnte om pris. Mercedes EQS er etter det jeg forstår veldig godt isolert, i motsetning til for eksempel MG – uten at jeg har studert dette i detalj, sier Gjøby.
Han driver konsulentselskapet Emobility Norway og tar blant annet oppdrag for NAF.
Norsk elbilforening antyder på sin side at elbiler i stillendestående kø bruker 1-2 kWt strøm per time. Anette Berve i NAF anslår 1–3 kilowatt.
Også hun påpeker at det er store forskjeller mellom bilmodellene.
Rekordforsøk i kø
Har du lite strøm igjen når du havner i en kø, kan løsningen være å skru av bilen. Men blir du stående lenge slik, blir batteriet kaldt.
Dermed bruker du mer strøm når du kan starte opp igjen å kjøre.
Det erfarte bilinteresserte Knut Wilthil, som sammen med Henrik Borchgrevink har kjørt Ford Mustang Mach-E i et rekordforsøk 800 kilometer fra Trondheim til Kristiansand uten å lade underveis.
Under rekordforsøket, som ble gjort i slutten av september i år, havnet de nord for Tynset i en stillestående kø i fem timer på grunn av en trafikkulykke.
Siden turen var et rekordforsøk, slo de av elbilen.
– Det var et par minusgrader ute, og vi satt i kupeen med soveposer og boblejakker. Vi måtte også gå oss en tur for å holde varmen.
Annonse
Kaldt batteri
Dermed brukte heller ikke elbilen noe strøm under den lange stoppen. Men da de kunne begynne å kjøre igjen, var batteriet blitt kaldt.
– Normalt regenererer vi i nedoverbakkene vi kjørte. Men nå trakk bilen strøm de første kilometerne, forteller Wilthil.
Han synes anslaget om et forbruk på tre kWt per time ved stillestående kø og 20 grader i kupeen høres rimelig ut.
– Men hvis du har en lavere kupétemperatur enn 20 grader, vil du altså kunne redusere forbruket ytterligere, påpeker han.