TÅRER OG SEDLERS GNISSEL: Alle de store bilfabrikantene vil komme seg tett på, eller innenfor, EUs utslippskrav i 2025, tror miljøorganisasjon.

Skjerper utslippskravene:

Så mye må Europas bilselskaper kutte for å unngå bøter

I 2025 strammer EU skruen: Bilprodusentene som ikke har et gjennomsnittlig CO2-utslipp under 95 g/km for sin bilpark, får bøter. Her er oversikten over hvem som må kutte mest.

Publisert Sist oppdatert

Europas bilprodusenter har mobilisert voldsomt for å bremse skiftet til utslippsfri personbiltransport i 2035, men EU har ikke veket en tomme på neste milepæl:

Fra 2025 vanker bøter til de som ikke senker CO2-utslippet på flåtebasis fra 107 g/km til et nytt gjennomsnitt på 95 g/km.

Volvo er det eneste selskapet av de Europa-baserte produsentene med en variert portefølje som er under målet allerede, skriver ICCT (The International Council on Clean Transportation) i en ny rapport.

Oversikten over utslippet til de 10 største fabrikantene viser at de må øke andelen helelektriske biler med 12 prosentpoeng i snitt.

Det er opp fra 16 prosent i 2023 til 28 prosent i 2025.

Industri i fare?

Flere fabrikanter har hevdet at europeiske forbrukeres appetitt på elektriske biler er så beskjeden at målsettingen setter hele kontinentets bilindustri i fare.

Luca de Meo, styreleder i bransjeorganisasjonen ACEA, sier produsentene risikerer bøter på hele 170 milliarder kroner.

Men flere observatører har pekt på at de samme fabrikantene har holdt igjen hele den elektriske produksjonen i påvente av nettopp EUs skjerpelse i 2025 – og har kritisert kampanjen mot EUs politikk som et spill for galleriet.

Mange av de største fabrikantene forbereder nå lansering av elektriske billigmodeller som treffer betydelig bedre med tanke på hva europeiske bilkunder helst kjøper.