STADIG MER KJENT: Øverst fra venstre med klokka: Xiaomi, BYD, Nio og MG.
Foto: PRODUSENTENE
Europeisk undersøkelse:
Så mye billigere må biler fra Kina bli for å friste
Mange som i utgangspunktet er skeptiske til kinesiske biler, sier at de endrer syn hvis prisen blir lav nok.
De tradisjonelle bilmerkene må se seg over skulderen, hevder dataanlysefirmaet Escalent – som har sjekket europiske bilkjøperes syn på kinesiske biler, særlig med henblikk på pris.
I undersøkelsen er potensielle bilkjøpere fra Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia spurt.
Holdningene varierer med alder og område, men én ting står klart: forventningen om at kinesiske biler skal være billigere. 72 prosent av de spurte tar dette nærmest for gitt.
10 prosent og opp
De unge er mest positive til disse bilene. Aldersgruppen opp til 35 år svarer at kinesiske biler jevnt over bør være 10 prosent billigere enn øvrige merker, for at de skal være aktuelle.
Cirka en tredel av alle de 1630 spurte ville vært interessert hvis prisen lå 11–20 prosent under øvrig nivå.
Men siden totalsnittet blant de spurte er på 27 prosent, er det åpenbart en god del som trekker opp i den andre enden.
Og påstanden om at tallene er egnet til å skremme bilprodusenter fra andre land, får stå for analytikernes egen regning. Det dreier seg jo likevel om mye penger – det er slett ikke gitt at det er mulig å legge prisene så lavt som det antydes.
Økt kjennskap
Men noen andre funn kan det være verdt å ta med seg:
● Holdningen til kinesiske biler er mest positiv i de to sørligste landene, Spania og Italia.
● Kunnskapen om kinesiske biler øker. Ifølge undersøkelsen er både MG og BYD blant de 25 mest gjenkjennelige merkene nå, på henholdsvis 22.- og 25.-plass. Halvparten har hørt om Xiaomi, og Nio er på vei oppover.
● Her er det også aldersforskjeller: Yngre har hørt om Xiaomi, Nio og Chery. De eldre kjenner oftere til MG og BYD.
● Nettopp BYD er har ifølge Escalent et visst momentum, blant annet på grunn av TV-annonsering. Nesten én av tre i undersøkelsen er positive til merket.
Kilder: Escalent og Vi Bilägare
Har du lest disse sakene fra Motor?