ET STYKKE Å KJØRE: Det vil ta noen år for de fleste trafikanter å gjøre elbilene miljøvennlige.
Foto: NTB
Tysk studie:
Så langt må elbiler gå for å være mest miljøvennlige
En fersk, tysk beregning gir en ny tallfesting av et mye omdiskutert tall.
Elbiler slipper ikke ut eksos, men de er mer ressurskrevende å produsere. Derfor er spørsmålet «når er de egentlig mer miljøvennlige?» blitt hyppig og grundig diskutert.
Verein Deutscher Ingenieure (VDI), organisasjonen for tyske ingeniører, har nettopp offentliggjort sine tall, for å angi hvor langt bilene må kjøre for å utkonkurrere bensin- og dieselmotorer miljømessig.
Tallene ser slik ut:
● Når elbilene runder 65.000 kilometer, hvis de har gått på elektrisitet fra fornybare kilder.
● Når de har gått minst 90.000 kilometer, hvis de er ladet med strøm fra blandede kilder, der kullfyring er en komponent.
VDI noterer at det er det siste som er mest vanlig per i dag, i hvert fall i Tyskland.
– Dette betyr at elbiler og hybrider vil være bedre for miljøet på lang sikt, sier organisasjonens ordfører Joachim Damasky.
Han tilføyer at resirkulering av nikkel, lithium og kobolt må bli mye bedre, elektrisitet må jevnt over bli grønnere, og at all batteriproduksjon – generelt – må bli mer miljøvennlig.
Les mer om studien hos Automobilwoche.