Fikk medhold i lagmannsretten:
«Så ikke 60-skiltet», ble trodd i retten
Tingretten fratok mannen førerkortet etter at han ble målt til 91 km/t i 60-sone. Lagmannsretten trodde ham på at han ikke så skiltet – og ga ham lappen tilbake.
I oktober i fjor ble mannen lasermålt til 91 km/t ved utløpet på fastlandssiden av Karmøytunnelen.
Sjåføren av en Toyota Landcruiser vedgikk å ha kjørt i 80 km/t da han passerte en annen bil som lå i krabbefeltet, men sa samtidig at han var helt sikker på det var 80-sone på stedet. Men fartsgrensen er redusert til 60 km/t rett før utløpet.
Det var ikke fartsskilt på venstre side av veien, trolig fordi et kjøretøy tidligere på dagen hadde kjørt borti skiltet som var montert der.
Skilt manglet
De to polititjenestemennene som gjennomførte kontrollen var ikke klar over at skiltet manglet på venstre side. I følge Statens vegvesens skiltnormal skal det være «skilt på begge sider av kjørebanen der hvor det er fartsgrenseendringer på fri vegstrekning».
Tross skiltmangelen valgte påtalemyndigheten å innstille på at mannen skulle ha 15.000 i bot og miste førerkortet for en poeriode på seks måneder.
Og Haugaland og Sunnhordland tingrett fulgte politiets påstand.
Men da mannen anket til Gulating lagmannsrett fikk han medhold.
Burde visst
Påtalemyndigheten hevdet at mannen kjører så ofte i tunnelen, minst en gang i måneden, at han burde være kjent med fartsgrensene på stedet.
En enstemmig lagmannsrett konkluderte motsatt:
«Domfelte ikke er å bebreide så lenge skiltingen etter lagmannsrettens syn er mangelfull, og kan ha påvirket domfeltes kjøreadferd.»
Sjåføren endte dermed med en bot på 3700 kroner – for å ha kjørt i 91 km/t i 80-sone.
-
Produksjonen av BMWs Neue Klasse er i gang
Første modell ut i neste generasjon elbiler fra BMW nærmer seg. Nå lages testmodeller i konsernets nye fabrikk i Ungarn.
-
Store ting på gang fra Ioniq
Neste år kommer Hyundais elektriske serie Ioniq med sin største modell, Ioniq 9. Her er det plass til tre seterader i en bil som er over fem meter lang.
-
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
En ny FN-rapport konkluderer med at sjansen for brukerfeil øker med alderen. Nå kommer organisasjonen med nye retningslinjer som skal begrense skadene av pedalfeil.
-
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
«Tesla-utfordrer» og «Tesla-killer» er to av bilbransjens mest forslitte uttrykk. Men nå … BYD Sealion 7 er nå i Norge med alle forutsetninger for å utfordre Norges desiderte bestselger.
-
Tesla og Kia på dødsulykke-toppen
Tesla er merket med flest dødsulykker per kilometer/miles, ifølge en analyse av amerikanske trafikktall. Kia følger hakk i hæl.
-
– Jeg er så glad du lever
Fire dager etter Sandvika-ulykken krasjer en Volvo XC40 rett i en vegg på Kolbotn. Bak rattet sitter en blodig Rolf Otto Strøm (82) og husker ingenting fra smellen. Men kjæresten Bjørg Eriksen (82) sto rett ved siden av og så alt.
-
Tesla har kollektive avtaler i enda to land
Svensk fagforeningspresse går Tesla i sømmene og har funnet flere eksempler på den typen avtaler produsenten egentlig vil unngå.
-
– Vår bil blir enormt mye bedre enn Tesla Model Y
Lucid akter å bli en direkte konkurrent til Tesla. Og det er ingenting i veien med selvtilliten.
-
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
Simen Huse i Simco har analysert elektroniske data fra biler i over 20 år. Han er kritisk til Statens vegvesens konklusjoner om brukerfeil i rapporten om Sandvika-ulykken.
-
Salgssuksessen Xiaomi oppjusterer igjen
Bare et snaut år etter første avduking er kinesiske Xiaomi et merke med uvanlig kraftig vind i seilene.