De fleste av verdens bilprodusenter arbeider intenst med teknologi som gjør biler mer eller mindre selvkjørende.
For noen handler det om at biler faktisk skal kjøre på egen hånd, for andre er dette først og fremst teknologi som gjør bilene sikrere.
Nivåene av selvkjøring
Nivå 0: Sjåføren gjør alt selv.
Nivå 1: Bilens elektronikk gjør inngrep i kjøringen, for eksempel ved å få den til å akselerere, redusere farten, eller gi små styreutslag. Adaptiv cruisekontroll er et godt eksempel.
Nivå 2: Bilen kombinerer langt flere funksjoner, som å styre samtidig som den øker eller reduserer farten. Automatisk parkering er også et typisk eksempel på nivå 2. Altså der de fleste biler er i dag.
Nivå 3: Bilen kjører selv under visse ideelle forhold, som en ganske rett motorvei med gode markeringer av kjørefelt. Men sjåføren må være parat til å gripe inn.
Nivå 4: Bortsett fra i spesielle tilfeller, som ekstremvær, fikser bilen all kjøring. Men sjåfør må likevel være forberedt på å ta over kjøringen.
Nivå 5: Rattet blir borte. Det er bare å sette seg inn og gi beskjed om hvor du skal.
Nå har ADAC, som er NAFs tyske søsterorganisasjon, testet nivå 3-løsningene til Mercedes-Benz.
Nivå 3 er neste steg på en skala fra 0 til 5, mens dagens biler stort sett er på nivå 2.
Nivå 3-trafikk i Tyskland skjer ennå bare ved kjøring i maks 60 km/t på bestemte strekninger, og det er først og fremst de regulatoriske bestemmelsene som begrenser bruken.
Bilenes teknologi er i større grad klar for neste nivå, skjønt testen av Drive Pilot-teknologien til Mercedes ga blandede resultater for ADAC-teamet.
For selv om lovverket setter strenge rammer, så er det mye selve systemet heller ikke løser innenfor dagens sikkerhetskrav:
Det fungerer ikke i mørket.
Det fungerer ikke når det er tåke eller regn.
Det fungerer ikke når temperaturen er under fire grader.
Eller i tunneler eller på byggeområder.
Og hvis du tenker at dette er teknologi som like fullt tillater deg å lese avisen mens du kjører, så må du nok tenke avis på mobil og ikke i stort papirformat. For bilens varslingssystem uler høylydt hvis kameraet som overvåker sjåførens blikk, skjules bak avispapir.
Men systemet har funksjonalitet som imponerer ADAC-testerne på mange områder.
«Vi håper på en videreutvikling av dagens teknologi. For eksempel vil muligheten av automatisert kjøring bak en lastebil i 90 km/t på motorvei kunne være til stor nytte for mange sjåfører», skriver ADAC i en pressemelding.
Juridisk sett åpner nivå 3-teknologien for å lese, titte på en film eller å surfe på nettet mens du kjører. Selv om det er situasjoner hvor bil(produsent)en faktisk har ansvaret ved bruk av selvkjøringsfunksjoner, så krever nivå 3 at sjåføren kan ta kontroll igjen. Også ved situasjoner som bilen faktisk skulle kunne løse.
– Systemet lider av mange massive begrensninger. Noen ganger er ikke funksjonen tilgjengelig, selv når forholdene faktisk er gode. Og hvis du ser bort fra veien for lenge, kommer en kaskade av varslinger som eskalerer ganske hardt, sier Andreas Rigling, ADACs sjef for test av sikkerhetssystemer.
PS: Testen ble gjennomført på Mercedes-Benz EQS-modeller ved ADACs testanlegg i Penzing.