FRYD OG GAMMEN: Rivian-grüynder RJ Scaringe kunne smile da første RT1 rullet av samlebåndet sist høst. Nå er stemningen mer anstrengt.Foto: RIVIAN
Får hårføner på børsen:
Elbil-nykommer må skru opp prisene
Rivian, vinterens mest omtalte nykommer i internasjonal bilindustri, har valgt å øke prisene så mye som 20 prosent. Børsverdier på over 50 milliarder ble blåst bort på én dag.
Også luksusmerket Lucid opplever problemer og nedskalerer produksjonstallet for 2022.
Rettstvist
Det er økte produksjonskostnader som har ført til kraftige revisjoner av prislisten hos Rivian. Med prisøkningen kommer protester fra folk som har bestilt en Rivian, og på sosiale medier var det mange på ventelisten (leveringstiden er nå over to år for enkelte modeller) som ga utrykkelig uttrykk for sin misnøye.
Omstendighetene rundt prishoppet har fått en ekstra tvist, etter at den tidligere salgssjefen Laura Schwab hevder selskapet helt bevisst har oppgitt for lave priser.
Schwab ligger nå i en rettslig strid med Rivian, etter at hun fikk sparken fra selskapet, og hun har i et prosesskrift hevdet at hennes advarsler om prisingen var medvirkende til at hun mistet jobben.
De to første Rivian-bilene, R1T og R1S, har fått en prisøkning for innstegsmodellene på henholdsvis 12.000 og 14.500 dollar (ca 106.000 og 128.000 kroner).
Rivians børsverdi falt over 13 prosent på Wall Street onsdag. Selskapet er ikke lenger blant verdens 10 mest verdifulle bilprodusenter.
Det er heller ikke luksusmerket Lucid, som også har falt kraftig etter at de nylig varslet at de bare klarte å produsere 125 av de 500 planlagte bilene i 2021.
Fjoråret skulle riktignok bare være en forsiktig start, men nå er anslagene for 2022 kraftig revidert.
Målet er nå en produksjon på mellom 12.000 og 14.000 biler i 2022, ned fra en opprinnelig ambisjon om 20.000 biler.
Elbilene fra Lucid er prismessig i det absolutte toppsjiktet, med innstegspris for Lucid Air på vel 1,5 millioner kroner.
Oppdatert: Smertefull feil
Rivian erklærte torsdag at alle kunder som bestilte bilen før 1. mars i år, kan se bort fra prisøkningen, skriver Automotive News. Meldingen kom etter svært negative reaksjoner fra kundene spesielt og markedet generelt.
– Da vi oppdaterte prisene på grunn av økte produksjonskostnader, tok vi en gal beslutning, ved å inkludere alle fremtidige leveringer. Jeg har gjort mange feil i løpet av de 12 årene som har gått siden vi startet selskapet, men dette er den mest smertefulle, skriver Rivians konsernsjef Robert «RJ» Scaringe i et åpent brev til kunder, medier og investorer.