PÅ DAGSORDENEN: Elbiler burde ikke blitt en politisk kampsak for Donald Trump (bildet) og Kamala Harris, mener en av USAs ledende elbilprodusenter.

Rivian-sjefen i intervju:

«Det er trist at elbiler blir et politisk tema»

Elbiler har kommet på dagsorden i den amerikanske valgkampen. – Det er trist at elbiler blir et politisk tema, for det er det ingen grunn til, sier Rivian-gründer RJ Scaringe.

Publisert

Presidentkandidatene Donald Trump og Kamala Harris har flagget ulike oppfatninger om elbiler.

Trumps synspunkter har gått i alle retninger, og ble ikke tydeligere av Tesla-sjef Elon Musk ga ham full politisk støtte. Harris er visepresident i en administrasjon som har snekret USAs største tiltakspakke for grønn energi, og var statsadvokat i California da Volkswagen ble dømt til å betale enorme bøter til delstaten etter «dieselgate».

Sist uke uttrykte både Scaringe og GMs toppsjef Mary Barra skuffelse over at elbiler var blitt et tema i valgkampen.

«Massiv desinformasjon»

– Jeg tror det er svært viktig at vi ikke gjør elbil til et politisk spørsmål, sa Scaringe under en konferanse i New York, skriver Green Car Reports.

– Uansett om du tilhører høyre- eller venstresiden, så er det viktigste at du er opptatt av å sikre våre barn en bedre fremtid, sa Scaringe.

På spørsmål om hvorfor elbiler har blitt et så splittende tema, pekte Scaringe på «den massive mengden desinformasjon som finnes om elektrifiseringen».

General Motor-sjef Mary Barra sa på samme konferanse at hun «aldri trodde drivlinjen på en bil kunne bli et politisk spørsmål».