Gode rundetider på Nürburgrings nordlige sløyfe (Nordschleife), ledsaget av bilder og videoer, har vært et yndet PR-verktøy for bilfabrikanter i mange år. Elbilprodusenter inkludert.
Aller mest oppmerksomhet får man gjerne ved å sette rekorder med produksjonsmodeller, altså biler det er lov å sette vanlige skilter på.
Den første rekorden av betydning ble satt allerede i 2013, med en Mercedes-Benz SLS AMG Coupe Electric Drive. Dette er ikke en bil mange har sett – bare ni eksemplarer ble laget – men forsøket ble på alle måter vellykket, og rekorden på 7 minutter og 50 sekunder sto i over seks år.
● Tesla Model S Plaid: 7 minutter og 25 sekunder (juni 2023)
Tilbake til VW
Rett før helgen blandet altså en annen bil seg inn i denne stafetten, med ettertrykk.
Rimac Nevera ble klokket inn på 7 minutter, 5 sekunder og 298 tusendeler.
Rimac er et kroatisk merke, men gjennom eierskap-irrganger via Bugatti og Porsche er det dermed en viss dekning for å si at rekorden er tilbake i Volkswagen-familien.
Annonse
Ikke hverdagsbiler
De to første Porsche- og Tesla-rekordene ovenfor handlet om umodifiserte biler som hvem som helst med nok penger kan få levert – og resten av oss kan slumpe til å se gatelangs. De tre siste ble satt av biler som på hvert sitt vis er annerledes.
Porsches rekord fra i fjor ble satt av en bil med «Performance kit». Teslaen som ble testet i juni, hadde såkalte «track»-oppgraderinger, med forbedrede bremser og dekk.
Rimac Nevera er på sin side en umodifisert modell, men bilen er alt annet enn vanlig. Den har 1914 hester, visstnok en pris på rundt 20 millioner kroner og allerede et betydelig antall fartsrekorder å skilte med.
For sammenlikningens skyld:
● Raskeste produksjonsmodell uavhengig av drivlinje: 6,30.705 (Mercedes-AMG One, oktober 2022)
● Raskeste totalt: 5,19.546 (Porsche 919 Hybrid EVO, juni 2018)
● Raskeste elbil, ikke-produksjonsmodell: 6,05.336 (Volkswagen ID.R, juni 2019)