– De gjorde en slett jobb, sier Bjørn Dypdalen fra Hellesylt.
Han måtte bruke flere år på å få tilbake penger fra bilglass-firmaet.
Årlig skiftes flere hundre tusen bilglass, de fleste
etter steinsprut – men ikke alltid.
Høsten 2020, for fire år siden, fikk Dypdalen skiftet
frontruten på sin da 18 år gamle Mitsubishi Pajero. Da det oppsto en sprekk
bare en måneds tid senere, sa Riis ifølge Dypdalen at det nok var en
steinsprutskade.
Dypdalen slo seg til ro med det. Skaden utviklet seg, sprekken
ble større. Og på EU-kontroll i 2022 fikk han beskjed om at skaden ikke kunne
være på grunn av steinsprut – siden den skyltes sprekkdannelser på innsiden av
ruten.
– Skadet fra innsiden
Bjørn Dypdalen fikk bilen undersøkt både hos Hurtigruta
Carglass, konkurrenten til Riis, og hos NAF.
Hurtigruta konkluderer med at det ikke er noen tegn på
ytre påvirkninger, og at «skaden på
det indre glasslaget er skader som med høy sannsynlighet kommer fra montering
av ruten».
På NAF-senteret på Hamar studerte flere medarbeidere
skaden. De konkluderte med at det ikke er noen tvil om at skaden kommer fra
innsiden.
– Slik det ser
ut, har det vært en liten partikkel som kan ha ligget igjen på
anleggsflate/ruteramme eller rute når den nye ruten ble lagt på plass, og dermed
skadet frontruten fra innsiden. Frontruten har sprukket videre på grunn av
denne skaden. Glasset fra utsiden har ingen skarpe kanter eller sår, skriver
NAF.
Dypdalen fikk skiftet til en brukt frontrute, og gikk til
forbrukermyndighetene for å få erstatning.
Annonse
– Ikke mulig
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
blant annet verkstedreparasjoner, har gitt Dypdalen medhold – og konkluderer
med at monteringen av frontruten var mangelfull.
Til tross for uttalelsene fra Hurtigruta og NAF, nekter Riis
Bilglass for å ha gjort noe galt. I et brev til Forbrukertilsynet skrev
bilglass-firmaet:
– Det er ikke
praktisk mulig å påføre en skade på frontruta under montering. Og hvis
frontruta helt teoretisk hadde en slik skade da den ble levert til oss fra vår
leverandør, hadde dette blitt avdekket under kvalitetskontrollen som utføres
når ruta rengjøres og primes, skriver Riis.
De mener
skadene på ruta er påført etter at Dypdalen fikk bilen tilbake.
– Nyttig
Når Motor spør Riis
hva de synes om vedtaket, sier de noe helt annet.
– Vi har
akseptert vedtaket fra Forbrukerklageutvalget. Tilbakemeldinger fra kunder og
instanser som Forbrukerklageutvalget er viktig i vårt arbeid. Vi forholder oss
til de avgjørelser som fattes, skriver daglig leder Morten Holta Aas i Riis
Montasje, som er en del av kjeden Riis Bilglass, i en epost.
Han
understreker også at «det er nyttig med uttalelser fra andre med kompetanse i
faget og fra kontrollinstanser som NAF».
Bjørn Dypdalen
er glad for at flere sakkyndige konkluderer med at sprekken på ruten er på
grunn av det som etter all sannsynlighet er feil fra Riis.
– Hva synes du
om jobben til Riis?
– De har gjort
en slett jobb, og tok vel en spansk en og håpet at jeg som kunde ikke oppdaget
det.
Han er glad for
at han fikk medhold i Forbrukerklageutvalget, og at han får dekket kostnadene for
bytte til en annen brukt rute. Men han er svært misfornøyd med at han ikke får
dekket alle utleggene han mener han har hatt.
Han har summert
alle utgiftene han har hatt til 19.500 kroner. Blant utgiftene er et gebyr på
5000 kroner for at han kjørte med sprekken.
Forbrukerklageutvalget
har bare tilkjent ham 3600 kroner, fordi de mener det ikke er tilstrekkelig
sammenheng mellom disse utgiftene og feilmonteringen av ruten.