KOSTBART: Mye var galt med denne tilhengeren.

Tilhengerkjøp:

Reparasjon koster dobbelt så mye som innkjøpet

«Alt i orden», skrev selgeren av tilhengeren. Men det var feil.

Publisert

Også en eldre tilhenger skal være i orden når selgeren hevder at alt er i orden, som han skrev i salgsannonsen. Det eneste som var galt ifølge den private selgeren, var kun en liten lampe som ikke lyste.

Men på den 12 år gamle Brenderup-hengeren skulle det vise seg at det var mye mer som ikke var i orden.

Tre uker etter kjøpet oppdaget kjøperen en bulk i toppen av bunnplaten. Akslingen satt så vidt fast på hengerrammen. Kjøperen tok med seg hengeren til et tilhengerverksted, som så at begge rammevangene var knekt.

Det samme var festet på hjulakselen.

– Tilhengeren har hatt overlast og lite tilsyn etter kjøring, skrev verkstedet. 

De påpeker at tilhengere er konstruert til kun å tåle nyttelasten som står oppført i vognkortet.

– Selvpåført skade

Tilhengeren ble kjøpt for 9500 kroner. Det vil koste dobbelt så mye, 19.377 kroner, å reparere den, ifølge tilhengerverkstedet.

Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene. Da påpekte selgeren at tilhengeren både er gammel og brukt, og at den ble solgt uten garanti.

Dessuten skriver selgeren i et brev at kjøperen selv må ha påført tilhengeren skade.

Men i Forbrukerklageutvalget har selgeren ikke fått medhold. Kjøperen klaget dit, da det viste seg å ikke være mulig å få løst saken med selgeren.

Forbrukerklageutvalget har i et vedtak konkludert med at selgeren må refundere hele kjøpesummen, pluss forsinkelsesrenter. Utvalget viser til uttalelsen fra tilhengerverkstedet, og at kjøperen reklamerte bare tre uker etter kjøpet.