HAR TRUA: Renault-sjef Luca de Meo mener Kinas forsprang er i ferd med å hentes inn.

Renaults neste generasjon:

«Nå har vi hentet inn kinesernes forsprang»

Renault har enorme forventninger til sin neste generasjon elbiler. – I 2028 har vi hentet inn kinesernes forsprang både på produkt og kostnader, sier Renault-sjef Luca de Meo.

Publisert

Det smetter stadig retro-inspirerte, elektriske Renault-modeller ut på markedet (Renault 5 kommer nå, deretter R4 til sommeren), men det store taktskiftet er fortsatt et par år unna.

Da skal franskmennene høste fruktene av utviklingen til elbildivisjonen Ampere, og introdusere neste generasjon elektriske modeller.

Men allerede nå begynner man å ane hva som er på gang.

Renault sier den nye elbilplattformen vil være så avansert at «den fanger opp to generasjoners utvikling i én», skriver Automotive News.

– Takket være vår revolusjonerende C-segmentsplattform vil vi ha tatt igjen de beste kinesiske aktørene på både på produkt- og kostnadssiden i 2028, sier konsernsjefen Luca de Meo.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Nye batterier

Renault utvikler to ulike plattformer i Ampere-regi:

  • AmpR Medium for kompaktklassebiler som Scenic og Megane, samt Alpine A390.

  • AmpR Small for Renault 5 og Renault 4, og senere Alpine A290 og trolig også en Nissan-modell. En variant av AmpR Small skal også brukes i neste Twingo og i ytterligere en mulig Nissan-småbil.

Automotive News skriver det er mulig første produksjonsmodell på den nye plattformen blir av Embleme-konseptet, som merket viste frem på bilutstillingen i Paris i høst. Embleme er en hybrid av elektrisk og hydrogen.

Nøkkelen til lavere kostnader ligger i billigere batterier. Renault venter en kostnadsreduksjon for batteriene på 50 prosent, ikke minst takket være at kjemien i batteriene blir opptil 75 prosent rimeligere.

Batteriene utgjør vel en tredjedel av kostnadene på elektriske biler. For Renaults neste generasjon blir trolig kobolt-frie batterier med silikon-anode prioritert, på bekostning av dagens NMC-batterier.

Raskere

Samtidig skal produksjonstiden kraftig ned, delvis takket være et samarbeid med kinesiske fabrikanter om et nytt utviklingssenter i Shanghai.

Det har tatt tre år å flytte Renault 5 fra skisse til ferdig produkt, og for kommende Twingo er den samme prosessen estimert å ta vel to år.

Tradisjonelt har europeiske fabrikanter brukt opptil fem år på å få modeller produksjonsklare.