DRØY: Renault 5 Turbo 3E skiller seg kraftig fra standardutgaven av R5, prisen blir også i en helt annen skala.

Renault 5 Turbo 3E:

Norske kunder vil gi over millionen for denne småbilen

Ivrige kunder er villige til å bla opp mye penger for å skaffe seg en helt spesiell versjon av den elektriske Renault 5.

Publisert Sist oppdatert

Nylig presenterte Renault en arvtaker til en av deres mest legendariske bilmodeller gjennom tidene, Renault 5 Turbo.

5 Turbo hadde en midtmontert motor og bakhjulstrekk, en vanlig R5 hadde motoren og drivhjulene foran. I tillegg var den seriøst breddet ut.

Motoren på 1,4 liter bød på 160 hestekrefter i gateversjon, i rallyversjonene hentet de ut langt mer hestekrefter. Modellen ble laget mellom 1980 og 1984.

3,5 sekunder

Nå skal den elektriske Renault 5, som kommer i norske butikker i løpet av kort tid, få en tilsvarende versjon.

Turbo 3E, som den skal hete, får 500 hestekrefter, mot 150 i standardutgaven.

Som forrige gang er drivhjulene flyttet fra framhjul til bakhjul, i tillegg får den et ytre som er seriøst breddet ut.

Det skal være to elmotorer, en til hver av bakhjulene, og Renault anslår at bilen vil gjøre null til hundre på 3,5 sekunder.

Bilen skal delvis bygges i karbon, som skal bidra til lav vekt og en stiv struktur.

Roger Andresen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren forteller at de umiddelbart etter at nyheten om 3E Turbo var ute, fikk respons.

Depositum

– Etter at vi la ut nyheten, har vi fått flere seriøse henvendelser fra norske entusiaster som skal ha denne bilen, nesten uansett.

ARV: Forgjengeren ble laget mellom 1980 og 1984. Den hadde logisk nok bensinmotor.

Andresen sier det ikke vet noe om prisen, men antar at den vil være i «størrelses­orden 100.000 euro», altså godt over én million kroner.

– Men de interesserte har insistert på at dette er helt «ok», og er villige til å legge inn et større depositum.

Vanligvis er et slikt depositum i størrelsesorden 5000 til 10.000 kroner, men kundene som henvendte seg var interessert i å betale inn mange ganger dette for å sikre seg et eksemplar, ifølge Andresen.

– Vi har derfor videreformidlet dette til Paris, da det kun vil bli produsert 1980 eksemplarer, og vi håper å kunne sikre oss noen av disse. I så fall vil de kunne være i Norge i løpet av 2026.