MELLOMPOSISJON: Ap og Jonas Gahr Støre vil ikke ha en CO2-avgiftsøkning som øker pumpeprisen på drivstoff så mye som regjeringen foreslår.
MELLOMPOSISJON: Ap og Jonas Gahr Støre vil ikke ha en CO2-avgiftsøkning som øker pumpeprisen på drivstoff så mye som regjeringen foreslår.

Ap står på budsjettforslaget:

Regjeringens klimaplan mangler flertall

Arbeiderpartiet vil ikke følge regjeringen i forslaget om en tredobling av CO2-avgiften, og dermed er det ikke flertall på Stortinget for dette nøkkelpunktet i klimaplanen.

Publisert Sist oppdatert

Som Motor skrev fredag, har regjeringen slitt med å finne flertall for en økning i CO2-avgiften – som mot 2030 ville redusere CO2-utslippet betydelig, men samtidig føre til kraftig økning i pumpeprisen på drivstoff.

Arbeiderpartiet var regjeringens håp. Og tirsdag konkluderte Ap med at partiet blir stående på prinsippene fra deres alternative budsjettforslag:

Fem prosent økning i CO2-avgiften på bensin og diesel frem til 2025, med en tilsvarende reduksjon i veibruksavgiften, og så en evaluering av situasjonen i 2025. Det er året da alle nybilkjøp skal være nullutslipp, ifølge en bredt forankret målsetting.

– Vi vil at opptrappingstakten for diesel og bensin skal være langsommere enn den er for CO2-prisen generelt. I det skal det også ligge en positiv skjevhet til fordel for distriktene. Klimaeffekten blir da halvparten av det den ellers ville vært, men selvfølgelig også mye større enn den ville vært ved null effekt på pumpeprisen. Det er en mellomposisjon, sier Espen Barth Eide (Ap) til NTB.

Veibruksavgift

Nøyaktig hvordan den økte CO2-avgiften på bensin og diesel skal kompenseres, tar Eide ikke stilling til. Stortinget skal behandle klimaplanen 25. mars.

Tidligere har Fremskrittspartiet vært garantisten for at Solberg-regjeringen konsekvent har kompensert økning i CO2-avgiften med tilsvarende reduksjon i veibruksavgiften.

I regjeringens klimaplan blir det ettertrykkelig foreslått at CO2-avgiftsøkningen nå ikke skal kompenseres.

– Det er helt uaktuelt at Frp vil støtte dette, sier Bård Hoksrud (Frp) til Motor.

Også Senterpartiet har utelukket en løsning som gir høyere pumpepriser på drivstoff.

Unødvendig byrde

Når Arbeiderpartiet nå velger en mellomposisjon, så handler det ifølge Eide om å unngå å legge en unødvendig tung byrde på dem som fortsatt har behov for bensinbil eller dieselbil, skriver NTB.

Men det ligger også en erkjennelse bak om at elbilsalget allerede er i kraftig vekst. Eide mener elbilpolitikken viser at man kan oppnå vel så mye med gulrot som med pisk.

– Og da slipper du å plage unødvendig de som har en bensin- eller dieselbil som fortsatt vil gå i noen år til. Dette ordner seg, sier han.

Miljøpartiene reagerer

Aps konklusjon i saken vekker forargelse hos SV og MDG.

– Det er skuffende at Ap er mer opptatt av å skjerme forurensningen fra biltrafikken, enn å skjerme barna våre mot farlige klimaendringer, sier SVs Lars Haltbrekken.

MDG-leder Une Bastholm er sjokkert.

– Å sette ned andre bilavgifter for å holde pumpeprisen lav, betyr i praksis å subsidiere bensin og diesel i tiåret hvor verden skal halvere utslippene, påpeker hun.