VERKSTEDET: Sørum Bil & Lakk på Sørumsand i Akershus.Foto: GEIR RØED
Slik er reglene:
Reagerer kraftig på verksted som holdt bil tilbake
Både bilbransjen og forbrukerorganisasjonene reagerer på bilverkstedet som holdt tilbake en bil i mange år, og krevde nesten en halv million kroner i gebyr av kunden.
– Denne saken er jo helt eksepsjonell. Vi har ikke
erfaring med at saker blir så fastlåst som denne, sier avdelingsleder Knut M.
Breivik i Norges Bilbransjeforbund.
Artikkelen
om bilverkstedet som i nesten seks år har tatt beslag i bilen til en kunde,
har vakt stor oppmerksomhet.
Bilbransjeforbundet, som blant annet har verksteder som
medlemmer, oppfordrer både kunder og verksteder som havner i uløste situasjoner
om å snakke sammen, og komme i dialog.
Breivik understreker at verksteder i henhold til håndverkertjenesteloven
kan holde biler tilbake, dersom avtalt sum penger ikke betales.
– Verkstedet kan også belaste kunder for kostnader ved
parkering dersom bil ikke hentes, eller holdes tilbake. Men dette kan selvsagt
først skje etter god og forutgående informasjon til kunde, sier Breivik, og fortsetter:
– Vår erfaring er at det ikke belastes beløp i den
størrelsen som det her er snakk om. Kostnadene må være forsvarlige.
Han påpeker at lakkeringsverkstedet Sørum Bil & Lakk
ikke er medlem av bilbransjeforbundet.
Annonse
479.000 kr
Eieren av den fine, gamle Mercedesen av typen 560 SEC
leverte bilen til lakkering høsten 2017. Da hadde han nettopp kjøpt bilen, for
å kose seg med den som fersk pensjonist.
Etter at han reklamerte på jobben, nektet lakkeringsverkstedet
å levere tilbake bilen, selv etter at eieren betalte siste del av utestående
krav.
Lakkeringsverkstedet krevde formidable 479.000 kroner i
parkeringsleie da partene møttes i retten i sommer, for å levere bilen tilbake.
I retten tapte lakkeringsverkstedet. Innehaveren er dømt
til å levere bilen kostnadsfritt tilbake, og betale kundens saksomkostninger.