Peter Rawlinson er konsernsjef for Lucid, men har en lang forhistorie i bilbransjen. På CV-en hans finnes blant annet ingeniørstillinger hos Jaguar, Lotus og Tesla.
Forholdet mellom Rawlinson og hans tidligere sjef Elon Musk fremstår ikke som spesielt hjertelig i dag.
Bakgrunnen er litt uklar – den som vil ha en dose bilbransjesladder, kan søke, lese og gjøre seg opp en mening selv. Det har uansett flagret en del meldinger frem og tilbake mellom de to, og noe av grunnlaget synes å være svært forskjellig oppfatninger om hvem som gjorde hva da Tesla Model S ble designet og konstruert.
Rawlinson sier han ble hentet inn for å redde Model S, mens Musk ved flere anledninger har bagatellisert Rawlinsons bidrag.
Alt dette må du gjerne ha i bakhodet mens du leser sistnevntes historie om Tesla-ladeportene:
– Da jeg var sjefingeniør for Model S, rapporterte jeg til sjefen min at jeg hadde bestemt meg for hvor ladeporten måtte sitte, forteller Rawlinson til PC Mag.
Sjefen han sikter til, er selvsagt Elon Musk.
– Jeg sa at den måtte plasseres på venstre forskjerm. De fleste amerikanere kjører inn med fronten først, derfor vil du ha ladepunktet foran. Du vil heller ikke ha en lang, møkkete ledning som går forbi bildørene, sier Rawlinson.
Ingeniøren ønsket heller ikke en ladeport midt foran, som på en Nissan Leaf, fordi han mente denne plasseringen er altfor sårbar.
– Selv en liten kollisjon ville kunne ødelegge. Derfor valgte jeg et punkt ved venstre forhjul.
Det var ikke greit for Musk.
– Han sa at det ikke ville fungere i garasjen hans i Bel Air. Så jeg spurte «hvor vil du ha den, da? Hva passer til garasjen din?» Han svarte at porten måtte være bak. Ellers kunne han snuble i kabelen.
Annonse
Leide huset
Det hører med til historien at Musk på dette tidspunktet holdt til i en leid bolig.
– På grunn av dette har altså alle Teslaer ladeporten bak til venstre. Og det er helt dustete. Men det gjør likevel at vi nå plasserer porten bak til venstre på vår neste modell, Gravity, for at den skal være kompatibel, sier Rawlinson.
Lucid Gravity, som er på vei ut på markedet i USA i disse dager, er nemlig utstyrt med Teslas amerikanske standardport, for å kunne bruke disse ladestasjonene.
Og for ordens skyld: Rawlinson har bare pent å si om samarbeidet med Tesla, i prosessen med å få dette på plass.