Tyske støtte-milliarder:
Raus ordning kan gi økt norsk elbil-import
Den tyske støtteordningen for elbiler gir kjøpere fete rabatter – samtidig som bilene kan videreselges til kunder i Norge når bilene er et halvt år gamle.
Avisen Wirtschaftswoche har omtalt hvordan benyttes flittig, skriver Teknisk Ukeblad.
Det er ikke kjent hvor mange biler innenfor ordningen som er eksportert til Norge, men antallet bruktimporterte nullutslippsbiler har økt voldsomt siden ordningen trådte i kraft.
Bruktimporten gikk ned i 2019 og 2020, før det steg kraftig i 2021, men overfor TU peker Opplysningsrådet for veitrafikken på flere forklaringsmuligheter enn den tyske støtteordningen.
Tyskland innførte i 2020 en ordning hvor elbilkjøpere fikk utbetalt en miljøbonus på inntil 9000 euro (ca. 90.000 kroner), og ordningen regnes som en viktig del av forklaringen på hvorfor elbilsalget har vokst kraftig i Tyskland – til en markedandel på 13,6 prosent i 2021.
Ordningen krever at bilene ikke selges før det har gått seks måneder.
Analysebyrået Center of Automotive Management (CAM), som følger det tyske bilmarkedet tett, har lagt frem tall som viser at en av åtte nye elbiler registrert i Tyskland i 2021 har blitt avregistrert.
CAM estimerer at tyske myndigheter har brukt 240 millioner euro (ca. 2.4 mrd. kr) på biler som har blitt sendt ut av landet, ifølge TU.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?