KRAFTIGERE HYBRID: Toyota Yaris Cross Hybrid kommer nå i to utgaver, hvor toppmodellen har 130 hestekrefter, mot tidligere 116. Testbilen er en lanseringsversjon som koster 44.000 kroner mer enn standardutgaven.
Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
Hvorfor skal man skrive om en bil med eksosrør noen måneder før vi er i 2025? Jo, fordi tusenvis av mennesker fortsatt kjøper denne bilmodellen.
Pluss
Snerten,
lettkjørt, kvalitetsfølelse
Minus
Pris, plass, gammeldags interiør
Det er bare snakk om elbiler i Norge, og sånn har det vært i flere år. I skyggen av dette er det et par bilmodeller som har klokket inn pene salgstall, til tross for at de har eksosrør.
Toyota Yaris Cross er en av disse enhjørningene som trosser trender og politiske mål.
I fjor ble det registrert godt over 2345 nye Yaris Cross, så vidt mindre enn Nissan Leaf, og flere enn MG4, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Året under ett var modellen landets 14. mest populære nybil, eneste fossilbil foran var storebror Rav4.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition
- Pris fra (ekskl. omkostninger): 544.200
- Drivlinje: 1,5 liter bensinmotor (92 hk), batteri på 4,3 kWt og elmotor (90 hk), systemeffekt 130 hk/186 Nm, trinnløs automat, firehjulsdrift.
- CO2-utslipp: 115 g/km.
- Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 420/177/160/17
- Bagasjevolum (liter): 320
- Vekt/nyttelast (kg): 2180/420
- Hengervekt/taklast (kg): 750/60
- 0–100/toppfart: 11,3 sek/170 km/t.
- Hjul: 215/55-17
- Konkurrenter: Mazda CX-30, Mini Countryman, Suzuki Vitara
Avgiftsregimet i Norge har motarbeidet hybridbilene, men fortsatt holder Yaris Cross god salgsmarsjfart, og er i år den mest leverte bilmodellen med forbrenningsmotor, på 12. plass, nå foran Rav4.
Det er nær 2000 nybilregistreringer for modellen så langt i år. De aller fleste av disse er utgaven med firehjulsdrift, selv om den prismessig er langt fra gunstig.
Det er imponerende. Men man kan saktens lure på hvorfor noen er villige til å gi rundt en halv million for en liten bil med 130 hestekrefter i dagens bilmarked?
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Stabukk
For et mindre innhogg i lommeboka kan man hente ut en Tesla Model Y som har 332 hestekrefter mer, langt over det doble i bagasjeromsvolum og god plass til passasjerer i baksetet.
Du skal med andre ord være en hard stabukk hvis du går for en Yaris Cross, i hvert fall hvis det er snakk om hva du får igjen for den halve millionen.
Samtidig, det er ikke helt uforståelig hvis man skrur på et filter som fjerner hvilke andre bilmodeller man kan få for samme sum.
For Yaris Cross er en brillefin småbil. Kompakt og snerten med hjula i hvert hjørne og en førerplass med glimrende oversikt. Mange liker å sitte høyt og slippe å sette seg ned i en bil, det er på plass i Yaris Cross.
Les også: Prøvekjørt Toyota GR Yaris
I trangt farvann er det en lek å ratte rundt i bilen. Man må ned i Smart eller Buddy-størrelse for å ha det enklere i et parkeringshus. Og med firehjulsdrift og bra bakkeklaring er det heller ikke stress med dype hjulspor i trange vintergater.
Oppgradert
Nylig fikk modellen med firehjulsdrift en oppgradert drivlinje med litt mer hestekrefter. Nå er det 130, som gir bilen greit med futt. Riktignok er null-til-hundretiden av mer forhistorisk art, 11,3 sekunder, men bilen føles likevel kvikk nok.
Selve akselerasjonen er dog preget av en trinnløs girkasse som spoler opp noe voldsomt, akkompagnert av pipende lydbilde, men man kommer seg greit opp i fart.
På motorvei er det dugelig bra komfort. Lydnivået er lavt til å være i en småbil, og Yaris Cross føles stabil og trygg i høye hastigheter.
Les også: Prøvekjørt Toyota Yaris
Forbruksmessig er det greit, bilen er tross alt liten, og da forventes et moderat forbruk. I en blandet testperiode, med by og land i skjønn forening, mente bilen selv at snittforbruket var 0,46 liter per mil, noe som er litt under WLTP-tallene.
Samme telleapparat fortalte om en rekkevidde på 640 kilometer ved full tank.
Gamle skolen
Innvendig er det også av den gamle skolen, med mange knapper og en egen manuell rad for klimaanlegget. Det er egentlig ganske befriende praktisk, det er dog litt tilfeldig hvor knappene er, så tilvenning må påregnes.
Rattet er ganske tynt og behagelig å holde i. Cruisekontrollen er enkel å betjene og fungerer fint, bortsett fra at den – som mange andre – er litt treig til å akselerere opp etter en nedbremsing.
Fartsvarsleren er gjemt i en meny på skjermen foran føreren, og så vidt vi erfarte, må man skru av hele skiltgjenkjenningen for at den skal deaktiveres.
Utstyrsnivået i testbilen er høyt med tanke på bilklassen Yaris Cross hører hjemme i, et eksempel på dette er head-up-display.
Med en lengde på 420 centimeter er det naturlig nok ikke all verdens volum innvendig, og det merkes når man prøver baksetet. Døråpningen er liten, og det er mer snakk om å lirke seg inn, enn å sette seg ned. Vel på plass er opplagt at baksetet ikke er noe for voksne folk, det går liten tid før man vil ut igjen.
Ufornuftig
Yaris Cross er helt klart en bil for folk med begrenset plassbehov. Samtidig er det noe problemfritt over hele Yaris Cross-opplevelsen.
Den gjør jobben uten at man må fram med apper eller bruke fem minutter til å rote gjennom menyer for å få stilt inn speil og riktig temperatur.
Og i Cross-utgave så er Yaris en bil som ser litt ekstra tøff ut, som en liten og stutt terrengbil. Faktisk har bilen også noen programmer som er tilpasset rufsete underlag. Så her har Toyota tenkt på det meste.
Men med utsalgsprisen bilen har i Norge i dag, blir Yaris Cross noe så uvanlig som et lite fornuftig Toyota-kjøp.