NOE HELT ANNET: Den nye Opel Grandland er noe helt annet enn modellen den erstatter, blant annet er den 17 centimeter lengre, elektrisk – og den ser annerledes og kul ut.

Prøvekjørt: Opel Grandland

Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger

Grandland lander i midt i familiesegmentet. Der er det knallhard konkurranse, men bilen byr på egenskaper som treffer midt i blinken, hvis noen fortsatt husker Opel.

Publisert

Pluss

Komfort, lydnivå, design

Minus

Effekt, tøft segment, ladefart

FRANKFURT (Motor): Dette er bilen Opel har manglet. En familiebil med riktig størrelse og skikkelig rekkevidde. Midt i det aller viktigste segmentet for volum. Et problem er at modellen på ingen måte er alene, Grandland kommer egentlig ganske seint til festen.

På den annen side er den store elefanten i dette rommet, Tesla Model Y, en bil som har vært med noen år – uten ytre oppgraderinger.

Så kanskje begynner folk å bli litt lei av Model Y, av flere grunner. Her kan Opel Grandland skrense inn med en design som skiller seg ut, på en stilig måte.

Opel Grandland

  • Pris: 450.000 (inkl. omkostninger). 
  • Motor/drivlinje: 73 kWt batteri, 213 hk/345 Nm, forhjulstrekk og ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 523 km, 1,69 kWt/10 km.
  • Ladefart: 160 kW
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 465/210/167
  • Bagasjevolum: 550/1645 liter.
  • Vekt/hengervekt: 2120/1200 kilo.
  • Hjuldimensjon: 235/50-20.
  • 0–100/toppfart: 9,0 sek/170 km/t.
  • Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nio EL6, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4/ID.5, Xpeng G6.
  • Annet: Kommer i løpet av 2025 med firehjulsdrift og samme batteri og Long Range med større batteri, forhjulsdrift og 700 kilometers rekkevidde.

For Opel vil ikke lenger være han kjedelige, beige, fyren fra Rüsselsheim, men en kul kar som følger med i tiden og like gjerne kunne vært fra Berlin.

Grandland har blitt en minimalistisk utseende bil, helt uten kromjåleri og tullete visuelle effekter. Understreket med at bilens navn er preget inn i bakluka, i stedet for bokstaver i plastjuggel.

Grandland er bygget på en helt annen plattform enn resten av Opels biler. Her er det STLA medium som ligger til grunn, den samme som Peugeot e-5008 er bygget på.

Det betyr en helt annen rekkevidde enn resten av Opels elbiler.

Minimalisme

Ved introduksjon er det en batteripakke på 73 kWt, som skal klare 523 kilometer. Neste år vil det komme et større batteri som byr på 700 kilometer.

Dette er helt klart konkurransedyktige tall. Ladefarten er derimot litt under pari, 160 kilowatt.

Den elegante og minimalistiske designen er videreført innvendig. Men ikke på den måten som mange andre gjør, hvor alt er skjermbasert. Representantene fra Opel snakket mye om de ville ha et enkelt, men brukervennlig interiør.

TO NIVÅER: Opel Grandland kommer i to utstyrsnivåer, GS koster 20.000 mer enn standardutgaven.
SNU: Opel Grandland er 465 centimeter lang, men leverer en snerten svingradius på 10,9 meter.
VIZOR: Opel kaller frontdesignen Vizor, og Grandland kan leveres med Intelli-lux HD frontlykter som er i stand til å maskere ut møtende biler.
IKKE KROM: Grandland her helt fri for kromeffekter og prangende dekaler, og for å understreke dette er modellnavet preget inn i bakluka.

Dermed er funksjoner som klima og lyd tilgjengelig med egne knapper, i tillegg kan man lett skru av en del varslingsfunksjoner. Det siste kan man også lagre i egne profiler, slik at man lett kan sette opp dette etter egne preferanser.

Bilen har to skjermer på 10 tommer hver, en med kjøreinformasjon og en med komfort, sikkerhetsfunksjoner og underholding. Skjermen i midten er lagt opp slik at passasjeren også har lett tilgang til de mest brukte funksjonene. Skjermen går i bredden, noe som gjør at kartvisningen kan framstå som litt liten.

Lite støy

Funksjonaliteten og lesbarheten ellers er bra, og det samme er selve designen. Sittekomforten er meget god, uansett hvor raffe seter man tar seg råd til. Det hjelper også at bilen er kantete, dermed ser man hvor den ender.

Det er romslig i baksetet, og bagasjeromsplassen holder også et nivå man forventer av en slik bil. Rommet bak er bredt, med rette vegger, slik at det er enkelt å utnytte plassen. 

Foran er det ingen frunk. Det er det ikke plass til, på grunn av motoren. Men det ville vært plass til en lite rom på toppen, til ladekabler, uten at Opel har utnyttet dette. Kablene må i stedet legges i et rom under gulvet bak.

På veien er det særlig én ting som virkelig står fram, på fredelig vis. Grandland er svært godt lydisolert. I hastigheter langt over norske fartsgrenser er det stille, så stille at passasjeren ikke fikk med seg at det faktisk gikk svært fort (det er fortsatt fri fartsgrense på flere autobahn-strekninger).

Autobahn-proof

Samtidig klarer også understellet å flyte fint når det går unna. Dette er også noe ingeniørene trakk fram, at Grandland skal være «autobahn-proof». Det betyr at den er forholdsvis stram og tar svinger uten å krenge. Det gjør samtidig at den ikke er så glad i dårlig asfalt.

KNAPPER OG MINIMALISME: Opel har truffet godt på blandingen av et minimalistisk interiør og funksjoner som styres via knapper.
ROM: Plassen bak gir rom for knær og hode.
KLASSEPASSENDE: Bagasjeromsvolumet er så å si det samme som i for eksempel Volkswagen ID.4.
IKKE FRUNK: Motoren tar opp det meste av plassen foran, men det hadde vært plass til et lite rom for ladekabler.
STILIG: Grandland har en lysstripe med Opel-signatur på hekken, så ingen skal være i tvil om hva slags bilmerke som ligger foran.

Topphastigheten er 170 kilometer i timen, mens motoreffekten er ganske lav, satt opp mot konkurrentene. 213 hestekrefter er selvsagt nok, men knapt halvparten av det man finner i mange andre biler i segmentet.

Dermed er det ingen kvikk opplevelse. Null til hundre på ni sekunder er ikke noe å skryte av på puben.

Samtidig: Spiller det noen rolle? Det jo ingen som trenger en familiebil som gjør den øvelsen på fire sekunder. Hvor ofte er det folk benytter seg av det? Et par ganger, når bilen er ny?

1000 i året

Som nok en utfordrer i den viktige, men vanskelige familiebilklassen er Grandland interessant. Prisen er konkurransedyktig. Den skiller seg ut på en stilig måte, plassen er god, og lyden er lav.

Grandland kan være modellen som skyver Opel ut av en tilværelse med begredelige salgstall i Norge. Så langt i år er merket på 21. plass på Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk, med totalt 713 biler.

Importøren håper i hvert fall på å selge rundt 1000 Grandland i året, når den ruller inn på det norske markedet tidlig i 2025. Lanseringsmodellen vil bli fulgt opp av en med firehjulsdrift og samme batteri, og en Long Range utgave med større batteri og forhjulstrekk, i løpet av 2025.