UTPREGET BIL FOR TO: Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé.

Prøvekjørt: Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé

Så lite fornuft, så mye moro

Selv om vi skriver 2025, så er ikke alt helt elektrisk. Roter man litt rundt i Mercedes' modellinje, dukker det opp en turbomatet bensinbil bygd på en god gammel oppskrift.

Publisert

Pluss

Kjøreegenskaper, bilglede, motor

Minus

Tidsbildet, forbruk, pris

Det er ikke å lett å finne en fornuftig plass til en bil som Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé i dagens norske bilmarked.

Den bommer på omtrent alt som er av normale parametere. Det er en ganske upraktisk, veldig dyr bil med bensinmotor. Neppe de de mest brukte søkeordene på Finn.no.

Men det er ikke forbudt å selge nye bensinbiler, selv om vi har kommet til 2025. Og det er vel nettopp biler som CLE 53 som vil utgjøre den mikroskopiske andelen nye kjøretøy med forbrenningsmotor i flere år framover her til lands.

Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé

  • Pris: 1.628.625 (inkl. omkostninger)
  • Pris testbil: 2.048.811 (inkl. omkostninger)
  • Pris med Motor-pakka*: 1.687.567 (inkl. omkostninger)
  • Motor/drivlinje: Mildhybrid, bensin, 6 sylindre, 2999 ccm, 381 hk, 500 Nm, firehjulsdrift, 9-trinns automatgir
  • Forbruk/utslipp (WLTP): 0,82 l/mil, 216 g/km CO2, 11,5 mg/km NOx
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 485/204/143/9,5
  • Vekt/nyttelast (kg): 2000/345
  • Bagasjevolum (liter): 410
  • Hengervekt/taklast (kg): 1800/100
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 4,2/250
  • Hjul (foran/bak): 265/40-19/ 295/35-19
  • Konkurrenter: BMW M440i xDrive, Audi S5 Coupe Quattro, Porsche 911 Carrera
    • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det.

Biler som ikke kjøpes for å være smarte familiebiler, men for entusiasten som tar ut bilen når det ikke er salt eller rim i skjegget.

CLE 53 er en biltype som Mercedes har laget i en mannsalder, minst. En coupé-versjon av en eksisterende sedan-modell. Denne gangen er det riktignok en liten forskjell. CLE erstatter både coupé-utgaven til C- og E-klasse.

Effektivisering av nisjekjøretøy der, altså.

To dører

Som tidligere har bilen to dører, som er lange slik at det er mulig å komme seg inn i baksetene. Dette gjør at bilen er litt ugrei å parkere ved siden av en annen bil, det er ikke alltid det er mulig å komme ut av den lille glipen som blir igjen når døren er åpnet. Her er det en stor fordel å være liten og smidig.

Det samme kan sies om baksetene, som har tynt med beinplass og takhøyde.

CLE 53 er utpreget en bil for to, hvor det er mulig å få med to mindre individer bak. Sånn sett kan man i det miste si at det er en ganske praktisk sportsbil.

COUPÉ: Modellen kommer også som kabriolet, da koster den rundt 150.000 kroner mer.
MYE RØR: To doble eksosenderør er ikke vanlig i dag. CLE 53 en sporvidde som har økt 58 millimeter foran og 75 millimeter bak, sammenlignet med en standard CLE.
FLERE: Mercedes i Norge tilbyr flere modeller med forbrenningsmotor per i dag. Det er CLE, E-Klasse All-Terrain, GLE, GLS, G-Klasse, S-Klasse, SL og AMG GT.
PLASS: Bagasjerommet har plass til et par kofferter og noen handleposer.
OGSÅ KOMPRESSOR: Den elektriske kompressoren har en overboost-funksjon, som gir et midlertidig dreiemoment på 600 newtonmeter i opptil 12 sekunder.

Og inntil det eventuelt kommer en CLE 63 AMG, er CLE 53 den hvasseste. Under panseret er det en treliters rekkesekser med 381 hestekrefter. Det er i tillegg en såkalt mildhybrid, som betyr at det også er en liten elektrisk enhet, som ikke kan lades med ledning – men som hjelper litt til med å holde forbruket nede.

Skjønt folk som kjøper en bil som dette i dag, bryr seg neppe om forbruket, det er uansett ganske høyt. Oppgitt til 0,82 liter per mil, mens vi landet på noe mer, 0,92 liter.

Sladd

Dagene vi hadde bilen, var det glatt og snø, så de episke turene langs mektig natur, for eksempel på Vestlandet, var langt unna gjennomførbare.

I stedet fikk vi oppleve at bilen er en svært balansert og lettkjørt sak, med mer enn nok krefter. Skulle man være på et sted der det er mulig å oppleve en sladd, vil man oppdage at bilen er svært enkel å håndtere. Litt justeringer med gasspedalen er alt som skal til for å kontrollere en fin og brei sving.

Bilen har bredere sporvidde enn en standard CLE og stålfjærer med justerbar demping. Dempingen kan settes i tre ulike nivåer, dette styres  gjennom separate ventiler i demperne. 

Bakakselstyring er standard, som gir en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader, der bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene ved hastigheter på opptil 100 kilometer i timen. Dette bidrar til at bilen føles smidig. I tillegg reduseres svingradiusen.

CLE 53 er stivere enn en vanlig familiebil, men det blir aldri ukomfortabelt. Lydnivået er heller ikke høyere enn at det er helt fint over lengre tid. Greit hvis man har langturambisjoner.

GODT PAKKET INN: I førersetet er man nærmest pakket inn i bilen. Setene har god sidestøtte og man sitter nær gulvet. CLE kommer i tre utgaver CLE 300 4MATIC, CLE 450 4MATIC og CLE 53 4MATIC+. Billigste starter på 1.156.625 kroner.
REKKESEKSER: Motoren er en rekkesekser med turbo, i tillegg har motoren en elektrisk kompressor. Varianter av den finnes i rekke modeller som E-klasse, S-klasse, GLE og GLS, til og med i Aston Martin DBX.
TRANGT: Plassen bak er begrenset, både når det gjelder takhøyde og rom til bein.
MANGE VALG: CLE 53 har en rekke valgmuligheter når det gjelder understell, motor, assistansesystemer og girkasse.
HEDERSMERKE: AMG betyr noe ekstra når det gjelder Mercedes-modeller, men CLE 53 er AMG-light. Den er mer trimmet av den enn de rendyrkete AMG-bilene, som blant annet har håndbygde motorer.

Man kan også justere hvor bråkete bilen skal være med et tastetrykk,  men det er ikke en type bil som holder folk våkne om natta.

For CLE 53 er ikke en utpreget bøllete bil. Lydnivået er uansett distingvert, delvis på grunn av moderne regulereringer, ellers grunnet en fin motor med seks sylindre. 

Innvendig er det oppsettet til en Mercedes C-klasse, eller i hvert fall hva vi nordmenn i dag opplever som en C-klasse. For den modellen er ikke i handelen her til lands, og har ikke vært det på en stund.

Ingen el-alternativer

Det vil si en stor skjerm i midten og en foran føreren. Det hele i riktig Mercedes-kvalitet, men altså ikke et interiør som har skjermer fra vegg til vegg, som man får i de mer påkostete elbilene.

Setene er av den sportslige typen, med solid sidestøtte og lavt plassert. Og det oppsummerer hvordan CLE 53 er og føles. En sportslig og samtidig ganske behagelig bil, som har et hverdagspotensial, men passer best til entusiastiske turer over mange mil for to personer.

En biltype som i liten grad eksisterer i den elektriske floraen. CLE 53 har nærmest noe nostalgisk over seg, et kjøretøy som støtter seg på historien, ikke framtiden.

Samtidig er det noe lekent og befriende med bilen. En bil for folk som tenker utenfor boksen, på god og vondt. For det er lite fornuft i å anskaffe seg en CLE 53, men det er kult at den finnes for dem som har penger til å være litt gammeldags.

Det er uansett ikke en håndfull norskregistrerte CLE 53 som gjør at vi ikke når målene i Parisavtalen.