AI, AI FOR EN ARTIG KRIG: BYD senket prisen på to nye ladehybrider denne uka og inviterte til et nytt slag i priskrigen, her fra BYD-standen under fjorårets bilutstilling i Shanghai.Foto: PETER RAAUM
Kinas bilmarked:
Priskrig rammer Kinas produsenter hardt
Profitten stuper blant Kinas elbil-produsenter, etter at priskrigen blir mer intens for hver uke som går.
En krevende økonomisk situasjon med stagnerende vekst har utfordret kinesisk industri på bred front. Og for bilindustrien har stadig mer heftige priskriger skjerpet forholdene.
Etter tre tiår med vekst i hjemmemarkedet, begynte nye realiteter å sige inn for fem år siden.
Svaret ble kamp gjennom reduserte priser, et virkemiddel som har blitt stadig flittigere brukt – ikke minst når kinesiske produsenter nå for alvor har begynt å orientere seg i det globale markedet.
Automotive News refererer tall fra den kinesiske bilprodusentorganisasjonen CAAM som viser at snittfortjenesten blant landets produsenter falt ned til 4,4 prosent i fjor, selv om produksjonen av biler økte 12 prosent til over 30 millioner kjøretøy.
Særlig hardt rammes de utenlandske bilfabrikantene av tøffere tider.
Likevel gaper alle opp for mer av samme medisin:
Rett etter at feiringen av kinesisk nyttår var over denne uka, slo BYD til og friserte prislappen på to nye ladehybrider med omlag 30.000 kroner til en startpris på 120.000 kroner.
Annonse
Lavere pris
De hadde noe å bevise, mente de.
«Elektrifiserte biler kan bli solgt til en lavere pris enn bensinbiler», skrev BYD på sin nettside.
Responsen kom umiddelbart – i form av kutt fra andre merker som SAIC-eide Wuling og Changan, men også utenlandske selskaper som GM og Hyundai.