NYE PLANER: Porsche-sjef Oliver Blume, som også er konserndirektør i VW, og Porsches finansdirektør Lutz Meschke (t.v.) legger om planene.

Porsche justerer planene:

– Vi vil beholde bensinmotoren mye lenger

Et sviktende elbilsalg, særlig i Kina, tvinger Porsche til å legge om strategien.

Publisert

Porsche hadde et mål om at 80 prosent av bilene de solgte skulle være elektriske i 2030. Det gikk de tilbake på i sommer.

Nå er det også klart at mange av dagens modeller vil være i produksjon med forbrenningsmotor en god tid framover, og at de vil fortsett å utvikle denne typen drivlinje, melder Automotive News (for abonnenter).

KINA SVIKTER: Porsche opplever at elbilmodellene ikke slår an i blant annet Kina. I Norge derimot har den elektriske Macan hatt en god start etter at de kom på markedet i høst.

Tydelig trend

– Det er en tydelig trend i premium-luksussegmentet i retning av biler med forbrenningsmotor, derfor vil vi ta hensyn til dette i vår produktutviklingssyklus, sier Porsches finansdirektør Lutz Meschke.

Andelen elbiler i Porsches bilsalg falt til 7,3 prosent fram til september, ned fra 12 prosent i samme periode året før. Årsaken er at etterspørselen etter Taycan har sunket. Det har inntil nylig vært merkets eneste elbil.

Det er særlig markedet i Kina som har raknet. Nedgangen for Porsches elbiler har vært 29 prosent så langt i år.

Meschke sier flertallet av kunder i Porsches segment foreløpig ikke ønsker seg en elbil.

– Det er en kraftig vekst i elbilmarkedet i Kina, men ikke i luksussegmentet.

Gjelder flere

Og legger til at det ikke bare er Porsche som har disse problemene, men at det gjelder alle europeiske premiummerker i Kina.

I disse dager utvider Porsche elbil sortimentet med Macan, som erstatter versjonen med forbrenningsmotor i Europa, mens fossilvarianten fortsatt vil være for salg i andre steder i verden.

Parallelt vil de fortsette med å utvikle bensinmotorer for Cayenne og Panamera.

– Vi vurderer for øyeblikket muligheten for at de opprinnelig planlagte elbilene også skal ha en utgave med hybriddrift eller en forbrenningsmotor. Vi er for tiden midt i å ta konseptuelle beslutninger. Det som er klart, er at vi kommer til å beholde forbrenningsmotoren mye lenger.

Samtidig sier Meschke at de forventer elbilsalget til Porsche vil øke i tiden som kommer med nye Macan og den oppgraderte Taycan.

DABBER AV: Porsche Taycan hadde en pangstart i Norge da en kom i 2020, det har dabbet betraktelig av, både i Norge og på verdensbasis.

P.S. I Norge har allerede denne trenden begynt å vise seg. Antallet registrerte nybiler fra Porsche er 124 prosent høyere i så langt i år enn samme periode i fjor, viser statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.

Av 984 nybiler fra Porsche, er 601 Macan, alle bortsett fra to er elbilen. Taycan-leveringene er kraftig ned fra i fjor, mens både Cayenne og Panamera, begge kun med forbrenningsmotor, har en solid vekst. 

Flere saker med Porsche: