NYE PLANER: Porsche-sjef Oliver Blume, som også er konserndirektør i VW, og Porsches finansdirektør Lutz Meschke (t.v.) legger om planene.Foto: PORCHE AG
Porsche justerer planene:
– Vi vil beholde bensinmotoren mye lenger
Et sviktende elbilsalg, særlig i Kina, tvinger Porsche til å legge om strategien.
Nå er det også klart at mange av dagens modeller vil være i produksjon med forbrenningsmotor en god tid framover, og at de vil fortsett å utvikle denne typen drivlinje, melder Automotive News (for abonnenter).
Tydelig trend
– Det er en tydelig trend i premium-luksussegmentet i retning av biler med forbrenningsmotor, derfor vil vi ta hensyn til dette i vår produktutviklingssyklus, sier Porsches finansdirektør Lutz Meschke.
Andelen elbiler i Porsches bilsalg falt til 7,3 prosent fram til september, ned fra 12 prosent i samme periode året før. Årsaken er at etterspørselen etter Taycan har sunket. Det har inntil nylig vært merkets eneste elbil.
Det er særlig markedet i Kina som har raknet. Nedgangen for Porsches elbiler har vært 29 prosent så langt i år.
Meschke sier flertallet av kunder i Porsches segment foreløpig ikke ønsker seg en elbil.
– Det er en kraftig vekst i elbilmarkedet i Kina, men ikke i luksussegmentet.
Og legger til at det ikke bare er Porsche som har disse problemene, men at det gjelder alle europeiske premiummerker i Kina.
I disse dager utvider Porsche elbil sortimentet med Macan, som erstatter versjonen med forbrenningsmotor i Europa, mens fossilvarianten fortsatt vil være for salg i andre steder i verden.
Parallelt vil de fortsette med å utvikle bensinmotorer for Cayenne og Panamera.
– Vi vurderer for øyeblikket muligheten for at de opprinnelig planlagte elbilene også skal ha en utgave med hybriddrift eller en forbrenningsmotor. Vi er for tiden midt i å ta konseptuelle beslutninger. Det som er klart, er at vi kommer til å beholde forbrenningsmotoren mye lenger.
Samtidig sier Meschke at de forventer elbilsalget til Porsche vil øke i tiden som kommer med nye Macan og den oppgraderte Taycan.
P.S. I Norge har allerede denne trenden begynt å vise seg. Antallet registrerte nybiler fra Porsche er 124 prosent høyere i så langt i år enn samme periode i fjor, viser statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.
Av 984 nybiler fra Porsche, er 601 Macan, alle bortsett fra to er elbilen. Taycan-leveringene er kraftig ned fra i fjor, mens både Cayenne og Panamera, begge kun med forbrenningsmotor, har en solid vekst.