ELBILER: Den nye generasjonen av Porsche Macan leveres kun som elbil.

Elektrisk stagnering: 

Porsche roer ned elbil­ambisjonene

Porsche gir ikke opp elbilene, men kommer til å holde lengre på modellene med forbrenningsmotor enn de tidligere har sagt.

Publisert Sist oppdatert

Porsche uttalte i 2022 at de så for seg at 80 prosent av bilene de solgte i 2028, ville være elektriske, hvor 911 ville være den eneste gjenværende modellen med forbrenningsmotor.

På et investormøte i forbindelse med resultatene til selskapet i tredje kvartal, sa styremedlem Lutz Meschke at dette nå virker mindre sannsynlig.

Utflatning

– Det er en utflating i overgangen til elbiler, og etterspørselen er generelt ikke tilfredstillende. Mange kunder i premium- og luksussegmentet ser i retning av biler med forbrenningsmotor, det er en tydelig trend, sa Meschke, ifølge Insideevs.

Les også: Prøvekjøring av Porsche Macan

Det betyr at Porsche nå kommer til å holde modellene med forbrennings­motor i produksjon lengre enn de antok for to år siden.

– Vi vil oppdatere bilene våre med forbrenningsmotor, inkludert Panamera og Cayenne, og selvfølgelig vil vi fortsette å satse på ladehybrider.

Parallelt

Dette betyr at modeller som i utgangspunktet var tiltenkt å kun være elektriske når det kommer en ny generasjon, vil bli tilgjengelig med forbrenningsmotorer. 

Noe som kan innebære at Macan, som i disse dager kommer i en ny generasjon, som elbil, også vil fortsette med en forbrenningsmotor-utgave parallelt.

Det samme kan bli tilfelle med 718-modellen, som snart er klar med en ny generasjon som er elektrisk. 

Taycan, som nylig fikk en større oppgradering, har slitt med salget i 2024, ned 50 prosent så langt i år sammenliknet med i fjor.