ELBILER: Den nye generasjonen av Porsche Macan leveres kun som elbil.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Elektrisk stagnering:
Porsche roer ned elbilambisjonene
Porsche gir ikke opp elbilene, men kommer til å holde lengre på modellene med forbrenningsmotor enn de tidligere har sagt.
Porsche uttalte i 2022 at de så for seg at 80 prosent av bilene de solgte i 2028, ville være elektriske, hvor 911 ville være den eneste gjenværende modellen med forbrenningsmotor.
På et investormøte i forbindelse med resultatene til selskapet i tredje kvartal, sa styremedlem Lutz Meschke at dette nå virker mindre sannsynlig.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Utflatning
– Det er en utflating i overgangen til elbiler, og etterspørselen er generelt ikke tilfredstillende. Mange kunder i premium- og luksussegmentet ser i retning av biler med forbrenningsmotor, det er en tydelig trend, sa Meschke, ifølge Insideevs.
Les også: Prøvekjøring av Porsche Macan
Det betyr at Porsche nå kommer til å holde modellene med forbrenningsmotor i produksjon lengre enn de antok for to år siden.
– Vi vil oppdatere bilene våre med forbrenningsmotor, inkludert Panamera og Cayenne, og selvfølgelig vil vi fortsette å satse på ladehybrider.
Parallelt
Dette betyr at modeller som i utgangspunktet var tiltenkt å kun være elektriske når det kommer en ny generasjon, vil bli tilgjengelig med forbrenningsmotorer.
Noe som kan innebære at Macan, som i disse dager kommer i en ny generasjon, som elbil, også vil fortsette med en forbrenningsmotor-utgave parallelt.
Det samme kan bli tilfelle med 718-modellen, som snart er klar med en ny generasjon som er elektrisk.
Taycan, som nylig fikk en større oppgradering, har slitt med salget i 2024, ned 50 prosent så langt i år sammenliknet med i fjor.