SPORTY SUV: Porsche sier Macan skal være den mest sporty bilen i sin klasse.

Elektrisk SUV:

Macan blir billigere enn Taycan

Det har lenge vært klart at Macan blir Porsches andre elbilmodell etter Taycan, og nå er endelig spesifikasjoner og den norske prisen klar.

Publisert

Innstegsmodellen, Macan 4, har 408 hestekrefter, og en rekkevidde som er oppgitt til mellom 516 og 613  kilometer. 

Utgaven har en toppfart på 220 kilometer i timen og gjør null til hundre på 5,2 sekunder.

Macan Turbo har 639 hestekrefter og en rekkevidde som skal være mellom 518 og 591 kilometer. Her er toppfarten 250 kilometer i timen, mens null til hundre tar 3,3 sekunder.

Begge utgavene har et batteri på 100 kWh, med 95 kWt utnyttbar energi. Macan er basert på den nye PPE-plattformen, som også ligger til grunn for Audis kommende A6 og Q6-modeller.

Den har en 800-volts arkitektur som byr på en ladefart på inntil 270 kilowatt. Lading fra 10 til 80 prosent skal ta 21 minutter.

Design

Karosseriet er SUV med coupeform på taklinjen.

– Designen gjør det helt klart. Macan er fortsatt sportsbilen i sitt segment, selv i elektrisk form,  sier Michael Mauer, designsjef i Porsche, i pressemeldingen.

TO UTGAVER: Ved lansering kommer Macan i to utgaver, Macan 5 og Macan Turbo. Forrige utgave ble laget i 800.000 eksemplarer, alle med fossilmotor.

Lengden er 478 centimeter, bilen er 194 centimeter bred og 162 centimeter høy. Macan kan ha inntil 22-tommers hjul, og akselavstanden er 8,6 centimeter lengre enn modellen den erstatter. Luftmotstands­koeffisienten er oppgitt til 0,25.

Fronten har samme designtrekk som Taycan, med lykter som har to lysrader og LED-matrix teknologi.

Av praktiske ting trekker Porsche fram et bagasjerom som tar 540 liter, i tillegg har Macan en frunk som rommer 84 liter. Til sammen skal dette være 136 liter mer enn forrige utgave.

Bilen kan også trekke en henger på to tonn.

Lavere

Innvendig er sittestillingen 2,8 centimeter lavere enn tidligere, mens det er mer beinplass i baksetet.

Dashbordet har tre skjermer, i hele bilens bredde, to på 10,9 tommer og en på 12,6 tommer. Head-up displayet tar for første gang i en Porsche i bruk «augmented reality» – utvidet virkelighet – som kombinerer virtuell og virkelig informasjon fra omgivelsene. 

DIGITAL: Interiøret foran preges av digitale skjermer, tre i tallet.

Begge Macan-utgavene har firehjulstrekk, på Macan Turbo er elektroniske dempere standard, mens det er ekstrautstyr på Macan 4. Som tilvalg kan man velge styring på bakakslingen, som skal gi en svingradius på 11,1 meter.

Den norske importøren sier det planlegges for en «gradvis markeds­lansering i andre halvdel av 2024.»

Macan 4 starter på 876.839 kroner og Macan Turbo på 1.236.728 kroner. Billigste Taycan koster i dag fra 957.479 kroner.