IDEEN: Tegningen viser noe av prinsippet. Se selve søknaden for å få en grundig forklaring.

Nytt motorprosjekt:

Porsche har søkt om patent på sekstakts­motor

Produsenten tror nyvinningen vil øke effektiviteten og senke forbruket.

Publisert Sist oppdatert

I likhet med en rekke andre bilprodusenter jobber Porsche med å forbedre forbrenningsmotorene. Deres siste idé kan med rette kalles en sekstaktsmotor, men den tar utgangspunkt i den tradisjonelle firetaktsmotoren.

En firetaktsmotor har (1) innsugningstakt, (2) kompresjonstakt, (3) forbrenningstakt (eller arbeidstakt) og (4) en utblåsningstakt [se faktaboks nederst i saken].

I Porsches nye patentsøknad legges to takter til i denne syklusen.
Etter forbrennings-/arbeids­takten (3) kommer nok en kompresjons­takt, med en påfølgende forbrenningstakt. 

Resultatet blir en sekstaktsbevegelse, eller to tretaktsbevegelser. Poenget er at du skal få to forbrennings­takter per syklus, og 2/6 (eller 1/3) gir bedre effektivitet enn 1/4.

Om akkurat denne siste matematikken er enkel, er mekanikken mer komplisert. Du kan fordype deg i patentsøknaden og eventuelt slå opp «spirograph» for å se noe av logikken bak – men uhyre forenklet dreier det seg om tannhjulrotasjoner som på grunn av hjulenes og tennenes plasseringer fører til ulike bevegelser fra den ene omdreiningen til den neste.  

Dette er på ingen måte første gang noen prøver seg på en sekstaktsmotor.  Det finnes allerede en rekke patenter, men ingen av disse har havnet i biler du ser på veien. Kanskje Porsche har ressurser til å ta neste steg. 

Oppfinnelsen er utviklet sammen med Det tekniske universitetet i Cluj-Napoca i Romania.

Les mer her: Porsches patentsøkad, AutoGuide, Motor1, Carup, Vi Bilägare

Firetaktsmotor

  • Under det første stempelslaget (1) suges en brennbar blanding av luft og brennstoff inn gjennom en styrt innsugningsventil. 
  • Deretter komprimeres denne blandingen (2) og antennes av en elektrisk gnist før øvre dødpunkt. Forbrenningen foregår tilnærmet under konstant volum. 
  • Deretter ekspanderer de varme forbrenningsgassene og utfører arbeid idet stemplet drives nedover (3). 
  • Like før nedre dødpunkt åpner avgassventilen, og utstrømningen av forbrenningsgassene fra sylinderen foregår under utstøtsslaget (4).
  • Kilde: Store norske leksikon