NYTT: Marius Hayler, Polestar-sjef i Norge, ved en av de nye modellene, en Polestar 4.

Nye planer:

Polestar skal vokse kraftig – legger om taktikken

Med en ny strategi og nye modeller håper Marius Hayler, Polestar-sjef i Norge, at salget skal øke med 30 til 35 prosent i året.

Publisert

Det har vært mye negativ publisitet rundt Polestar de senere årene. For ett år siden var de helt avhengig av finansiering fra Volvo, og salgskurvene pekte feil vei. Det var så ille at den svenske banken SEB verdsatte Polestar-aksjen til null kroner.

Nå er det langt mer positive utsikter for merket. De har skaffet seg finansiering, nye modeller har kommet, og flere er på vei.

Nytt kapittel

– Dette er starten på et nytt kapittel. Vi har bygd opp Polestar slik at folk skal bli kjent med merket, sier Marius Hayler, som tok over som sjef for Polestar i Norge og Norden sist sommer. 

Vi treffer ham ved merkets stand på eCarXpo på Lillestrøm.

Hayler har lang fartstid i bilbransjen. Det startet i Rover group i 1996 under BMW Norge. Siden den gang har han vært i Volvo, Bertel O. Steen, Møller bil, BC Norway (Land Rover) og Nio. I Nio var han først norgessjef, deretter i Tyskland.

Polestar har levd i skyggen, men samtidig godt, av at de er så sterkt knyttet til Volvo. Det er ikke så rart.

DESIGN: Fronten til Polestar 4 viser at merket vil bevege seg bort fra Volvo-designen. Mest synlig er splittingen av frontlyktene. I tillegg er en sporty sedan noe som ikke minner om en Volvo.

Polestar 2 startet som en protoype av Volvos 40-serie, vist samtidig med det som skulle bli XC40 i Volvo-fabrikken utenfor Göteborg i 2016. Bilene var designet av Thomas Ingenlath.

Så ble Polestar skilt ut som et eget merke i 2017, med Ingenlath som sjef. Det første Polestar City Space ble åpnet i Oslo 2019, og året etter kom Polestar 2.

Nye tider

– I dag har vi cirka 16.000 Polestar i Norge, det synes jeg er ganske så bra, sier Hayler.

Hayler sier undersøkelser viser at 70 prosent har kjennskap til Polestar i dag, noe som er på høyde med Volvo.

Etter svake resultater internasjonalt måtte Ingenlath gå i høst, samtidig som merket gikk fra å ha én til tre modeller.

Parallelt ønsker også merket å skille seg klarere fra Volvo, både med å bygge egne plattformer til framtidige bilmodeller – og med design.

I tillegg til dette skal Polestar gå over til mer tradisjonelle salgsmetoder. 

Det betyr at merket går bort fra City Space-løsningene med et lite show-room midt i bysentra, og inn i en mer tradisjonell forhandlervariant. Strategien med disse visningsrommene der folk ferdes, var å bli synlige.

– Nå skal vi bli mer selgende.

På litt snodig vis blir forhandlerne i hovedsak hos merket som de også ønsker å markere selvstendighet fra, nemlig Volvo.

KOMMER I ÅR: Polestar 5 kommer senere i år, og er en bil som havner i et segment der den blir en konkurrent til Porsche Taycan.

Hayler sier de foreløpig ikke har planlagt noen helt egne salgslokasjoner.

– Det er flere årsaker til at vi flytter inn hos Volvo-forhandlere. En er at vi nå har tre, snart fire, modeller. Det er det rett og slett ikke plass til i City Space-ene. I tillegg er den nye Polestar-sjefen mer av en forretningsmann.

Ny sjef

I oktober tok Michael Lohscheller over som sjef for Polestar internasjonalt, og han har høye vekstmål.

– Målet er at Polestars salg skal vokse med 30 til 35 prosent i året, sier Hayler.

Han tror ikke det vil by på noen problemer at de skal selges samme sted som Volvo, begrunnet med at kundene i stor grad ikke er de samme.

– Polestars kunder er yngre og mer opptatt av design, Volvos kunder er mer tradisjonelle.

SPORTY DESIGN: Polestar har også en rendyrket sportsbil på gang. Den er ventet på markedet i 2026

Selve bilmarkedet i Norge og ellers i verden er en smule kaotisk, med en litt ruskete overgang til elbiler og en Tesla-sjef som gjør seg bemerket på uheldig vis.

Ting tyder på at Tesla, som har vært svært dominerende de senere årene når det gjelder elbiler, kan ha en nedadgående kurve.

Nye modeller

Hayler sier det svinger, og legger ikke skjul på at de gjerne tar imot kunder fra andre merker.

- Men vi går ikke aktivt ut og jobber med å ta andres kunder. Vi må selv gjøre oss attraktive for kundene. Vi skal være skandinaviske, og vi vet at vi ikke treffer hele markedet.

Samtidig legger han ikke skjul på at de henter en del kunder fra Tesla, i tillegg til de tyske «premiummerkene».

– Det som blir viktig for oss nå, er at vi har, og får, modeller i de store segmentene.

Polestar 3, som kom på markedet i høst, er en av disse. En SUV i det litt større familiesegmentet. Senere i år kommer Polestar 5, som Hayler ser på som en merkevarebygger og konkurrent til for eksempel Porsche Taycan.

Enda viktigere blir Polestar 7. En SUV i den mest populære mellomstore størrelsen. Det er klart at den skal lages i Europa, og modellen er ventet på markedet om et par år.

– Den nye sjefen, Lohscheller, er forretningsmann, da må vi ha modeller i de store segmentene.  

Flere saker med Polestar: