KINESISKE PROBLEMER: Polestar 3 bygges på en fabrikk i South Carolina, USA, men med kinesisk programvare kan det fortsatt bli problemer med å selge bilen i USA.

Lovforslag:

Polestar frykter å bli utestengt fra USA

Ett nytt lovforslag fra Biden-administrasjonen er svært problematisk for Polestar.

Publisert

Polestar sier at en foreslått lov fra Biden-administrasjonen om å forby bruk av kinesisk bilutstyr og programvare «effektivt vil forby» dem å selge biler i USA, inkludert biler produsert i USA, melder Automotive News (for abonnenter).

Bilprodusenten sier i en kommentar sendt til Handelsdepartementet i USA at forslaget som forbyr kinesiske tilkoblede kjøretøy på amerikanske veier av nasjonale sikkerhetshensyn, vil hindre salg av kjøretøy som Polestar bygger i South Carolina, samt de som produseres i Kina.

Eid av Geely

Polestar argumenterer med at en stor majoritet av deres virksomhet er utenfor Kina, blant annet at kun 10 prosent av deres arbeidsstyrke på 2800 personer er i Kina, og at åtte av ti sjefer er fra Europa eller USA.

Les også: Prøvekjøring av Polestar 3

– Handelsdepartementet bør vurdere om et regelverk som effektivt stenger driften til et lovlig organisert, amerikansk selskap, med betydelige investeringer i USA, og så mange ansatte og viktige beslutningsenheter i vennlige nasjoner og USA, er riktig tilpasset for å adressere de angitte nasjonale sikkerhetshensynene, sier Polestar i meldingen.

Handelsdepartementet i USA ønsker ikke å kommentere.

Polestar har i dag fabrikkanlegg i Kina og USA, og starter neste år produksjon i Sør-Korea. Hovedkontorene er i Sverige og Storbritannia. Polestar er eid av kinesiske Geely.