Polestar kom på markedet med 408 hester, firehjulsdrift og en prislapp som ekskluderte mange. Men så kom det versjoner med forhjulstrekk, lavere effekt, etter hvert svært god rekkevidde (478 km.) – og vesentlig lavere pris.
Mange så det samme: En bil som utseendemessig ikke hadde mistet sitt eksklusive preg, og som plutselig hadde en prislapp som gjorde den konkurransedyktig mot omtrent like rommelige, men vesentlig kjedeligere, rivaler.
Utsolgt
Og billigversjonen ble en såpass stor suksess at det til slutt ble en belastning.
– Ja, nye bestillinger av Polestar 2 Standard range Single motor (PSRS) er midlertidig satt på pause i Europa, da modellen er utsolgt på grunn av stor etterspørsel, bekrefter kommunikasjonssjef for Polestar i Norge, Kristin Fjeld, til Motor.
I Polestars egen nybilkonfigurator er denne versjonen oppført med opplysninger om at det forventes at den kan bestilles igjen i løpet av første kvartal 2023.
Men Fjeld opplyser at det fortsatt kan være tilgjengelig forhåndskonfigurerte versjoner av PSRS.
Rekkevidde
– Og andre varianter av Polestar 2 er fortsatt tilgjengelige for bestilling, påpeker hun.
Rimeligste Polestar blir da i øyeblikket Polestar 2 Long Range Single Motor (PLRS). Den er 40.000 kroner dyrere, og i teorien i stand til å gå rundt sju mil lenger (551 km) mellom ladeøktene.
Hvis du nøyer deg med sølv metallic, og legger til et sett vinterhjul (21.000) og en nødvendig ladekabel (3000), så ender Long Range-versjonen på 442.800 kroner ferdig på veien. Denne kan etter planen leveres i april 2023.
Det er definitivt et av de beste nybilkjøpene, etter Motors mening. Men versjonen som ville vært enda 40.000 rimeligere, må du vente på i ubestemt tid.