SYNKENDE KURVE: Peugeot, og de andre franske bilmerkene, har en nedadgående trend i Europa de siste fem årene.

Taper i konkurransen: 

Franske merker mister markeds­andeler i Europa

Både ytre og indre faktorer gjør at de franske bilmerkene sliter med salget, mener et analysebyrå.

Publisert Sist oppdatert

De siste årene har det vesteuropeiske bilmarkedet vært preget av økende konkurransepress grunnet nye merker, men også fallende etterspørsel. Spesielt i de lavere markedssegmentene, og for tiden innen området elektriske biler.

– Franske produsenter og gruppene de tilhører, Stellantis og Renault-Nissan-alliansen, er ikke immune, skriver analysebyrået Dataforce.

Fall i flere år

Deres statistikk viser at franske merker har en klart fallende markedsandel i Europa siden 2019.

Les også: Stellantis: Vil kutte i fossil-produksjon for å nå utslippsmål

Dataforce mener den vanskelige markedssituasjonen for franske merker kan forklares med både eksterne og interne faktorer. Internt konkurrerer de med søstermerkene innen segmentene. 

FALL: Grafikken viser franske bilmerkers markedsandel i Vest-Europa de senere årenene.

I tillegg er det ytre press. Mange nye, for det meste kinesiske produsenter, har entret det vesteuropeiske markedet, ofte med billigere biler. Denne utviklingen er særlig skadelig for franske merker, da mange av produktene deres er priset i lavere- til mellomsegmentene, hvor kundene er svært oppmerksomme på prisposisjoneringen av kjøretøyene.

Som om ikke det var nok, så er de franske merkene underrepresentert i det hurtig voksende SUV-segmentet.

Markedsandelen til Stellantis-gruppen, og den samlede andelen av Citroën, Peugeot og DS, faller jevnt fra 2019 til 2023. Dette gjelder også for Renault, mens markedsandelen til Renault-Nissan-alliansen begynner å stige igjen fra 2021 takket være økende nye registreringer av Dacia-modeller.

Også hjemme

De franske merkene er også underrepresentert i elbilmarkedet. 

Citroën hatt et kraftig fall på rundt 30 prosent mellom 2019 og 2024, også de andre merkene hatt nedgang. Peugeot med 18 prosent, Renault 13 prosent og DS 6,9 prosent.

Les også: Prøvekjørt: Renault 5 Electric

Den samme tendensen viser seg i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Peugeot har gått fra en markedsandel i 2019 på 2,6 prosent til 1,5 så langt i år. For Renault har den falt fra 1,7 prosent til 0,6 prosent. Citroën har gått fra 1,1 prosent til 0,4 prosent. DS har gått fra 0,06 prosent til så få biler i år – to – at det ikke registreres som markedsandel.