De siste årene har det vesteuropeiske bilmarkedet vært preget av økende konkurransepress grunnet nye merker, men også fallende etterspørsel. Spesielt i de lavere markedssegmentene, og for tiden innen området elektriske biler.
– Franske produsenter og gruppene de tilhører, Stellantis og Renault-Nissan-alliansen, er ikke immune, skriver analysebyrået Dataforce.
Dataforce mener den vanskelige markedssituasjonen for franske merker kan forklares med både eksterne og interne faktorer. Internt konkurrerer de med søstermerkene innen segmentene.
I tillegg er det ytre press. Mange nye, for det meste kinesiske produsenter, har entret det vesteuropeiske markedet, ofte med billigere biler. Denne utviklingen er særlig skadelig for franske merker, da mange av produktene deres er priset i lavere- til mellomsegmentene, hvor kundene er svært oppmerksomme på prisposisjoneringen av kjøretøyene.
Som om ikke det var nok, så er de franske merkene underrepresentert i det hurtig voksende SUV-segmentet.
Markedsandelen til Stellantis-gruppen, og den samlede andelen av Citroën, Peugeot og DS, faller jevnt fra 2019 til 2023. Dette gjelder også for Renault, mens markedsandelen til Renault-Nissan-alliansen begynner å stige igjen fra 2021 takket være økende nye registreringer av Dacia-modeller.
Annonse
Også hjemme
De franske merkene er også underrepresentert i elbilmarkedet.
Citroën hatt et kraftig fall på rundt 30 prosent mellom 2019 og 2024, også de andre merkene hatt nedgang. Peugeot med 18 prosent, Renault 13 prosent og DS 6,9 prosent.
Den samme tendensen viser seg i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Peugeot har gått fra en markedsandel i 2019 på 2,6 prosent til 1,5 så langt i år. For Renault har den falt fra 1,7 prosent til 0,6 prosent. Citroën har gått fra 1,1 prosent til 0,4 prosent. DS har gått fra 0,06 prosent til så få biler i år – to – at det ikke registreres som markedsandel.