REKKER LENGRE: Peugeot E-3008 Long Range har drøyt 17 mil bedre rekkevidde enn standardversjonen.

700 kilometer:

Peugeot med mye rekkevidde for penga

Peugeot utvider E-3008-sortimentet med et større batteri, og nå er den norske prisen klar.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot E-3008 kom på markedet tidligere i år, da med en versjon hvor batterikapasiteten er 73 kWt – som har en oppgitt rekkevidde på 527 kilometer.

Nå slipper den norske importøren prisen på varianten med en batterikapasitet på 96,9 kWt (netto) og en rekkevidde som skal være 700 kilometer. Ladefarten på begge utgavene er 160 kilowatt, og de har forhjulsdrift.

Cirka 30.000 mer

E-3008 Long Range starter på 468.900 kroner. Standardutgaven starter på 439.900 kroner.

– Vi er svært fornøyde med prisen på nye Peugeot E-3008 Long Range. Nå er Peugeot på plass i det øverste rekkeviddesegmentet med en designstudie av en bil, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

De andre modellene som har like god eller bedre rekkevidde på det norske markedet i dag, er biler som Lucid Air og Mercedes EQS, som er betydelig dyrere. I tillegg har Volkswagen ID.7 Fastback Pro S tilsvarende rekkevidde som E-3008, og en startpris 554.017 kroner.

E-3008 er 4,54 meter og Peugeot kaller designen «fastback», og formen på bilen skal også sikre det de kaller et «anstendig baksete.»  

Bagasjerommet tar 520 liters, bakkeklaringen er 19,8 centimeter og bilen kan trekke en henger på 1200 kilo.

Modellen kan leveres i seks farger, blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium.

Bilen bygges i Sochaux og batteriene bygges på gigafabrikken til ACC i Douvrin, begge deler er i Frankrike.

4x4 senere

Importøren har nå åpnet for bestillinger av E-3008 Long Range, og de første bilene kommer hit tidlig i 2025.

Det skal også komme en variant med firehjulsdrift, i kombinasjon med standardbatteriet, men det er på et senere tidspunkt.

Selv om E-3008 ikke har vært til salgs i hele 2024, er det merkets mest registrerte nybil i Norge så langt i år, med 387 eksemplarer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.