5,5 ÅR: Etter at Tesla-kunden fikk lovnader fra Elon Musk, ble bilen stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i 5,5 år.
Foto: GEIR RØED og HEISENBERG MEDIA
Nektet å hente bilen i 5,5 år:
Kunde med personlig garanti fra Musk vant over Tesla
Tesla-eieren har vunnet en knusende seier over Tesla Norge i en spektakulær rettssak i Oslo tingrett. Dommen får følger også for andre Tesla-eiere.
Tesla Norge og Tesla-kunden var i en så dyp konflikt med
hverandre at Tesla-eieren nektet å hente sin nye Tesla Model S da
Tesla-verkstedet sa den var ferdig reparert i juni 2017.
Dermed
ble bilen til 1,1 millioner kroner stående på parkeringsplassen til Tesla på
Skøyen i Oslo i 5,5 år, helt til november i fjor høst.
Tesla-kunden krevde å få heve kjøpet, fordi han ikke fikk
oppgradert bilen slik han ble lovet, og saksøkte Tesla Norge.
Tesla Norge svarte med et motsøksmål, hvor de krevde
99.000 kroner av kunden sin, for at bilen sto på Teslas parkeringsplass i 5,5
år, cirka 2000 dager.
I Oslo tingrett har Tesla-kunden nå vunnet en knusende
seier over bilgiganten.
Forsinkelsesrenter
Oslo tingrett har dømt Tesla Norge til å ta tilbake bilen og refundere hele kjøpesummen på 1,1 millioner kroner.
I tillegg må Tesla betale Tesla-kundens sakskostnader på
239.000 kroner, egne sakskostnader på 312.000 kroner og seks år med forsinkelsesrenter
til kunden. Rentene utgjør rundt 600.000 kroner.
Kunden er en kjent person i Tesla-miljøet. Han jobber
selv i bilbransjen. Av tingrettsdommen fremgår det at det er svært viktig for
ham å til enhver tid ha den raskeste og nyeste Teslaen.
Oppgradering
Bakgrunnen for konflikten mellom Tesla Norge og mannen i
40-årene er at sistnevnte kjøpte en Tesla Model S P90D i 2015, som han fikk
levert i november 2016.
Mellom kjøpet og leveringen lanserte Tesla Model S P100D,
som har 20 prosent lengre rekkevidde, og som akselerer noen tideler raskere fra
0–100 km/t.
Tesla fryktet at denne kunden og mange andre ville
avbestille P90D-modellen, og tilbød oppgradering for 10.000 amerikanske dollar.
Elon Musk
Så viktig var oppgraderingen for kunden, at han tok personlig
kontakt med Tesla-eier Elon Musk på Twitter i november 2016.
Der bekreftet Musk, ifølge tingrettsdommen, at en
oppgradert P90D ville ha samme egenskaper som den nye versjonen.
Men Tesla greide likevel aldri å oppgradere versjonen som
mannen i 40-årene og mange andre kjøpte, på grunn av tekniske utfordringer.
Oslo tingrett mener imidlertid det er dokumentert at
Tesla lovet oppgraderingen, og at bilen derfor har en mangel – selv om mannen
ikke har betalt for oppgraderingen.
– Svekket følelse
Tingretten skriver følgende i dommen:
– Mannens kjøpshistorikk viser at han gjennomgående har
kjøpt og eid Teslas fremste biler. Tesla er kjent med mannens preferanser, og
hvilken betydning det har for ham å ha den nyeste bilen med lengst rekkevidde
og raskest akselerasjon.
De viser til at versjonen mannen kjøpte og fikk, imidlertid ikke ville være den raskeste og nyeste Teslaen.
– Det ga kunden en svekket følelse av eksklusivitet,
skriver tingretten.
Vanskelig og urimelig
Tesla har fremstilt kunden som en vanskelig og urimelig kunde.
I tingretten hevdet de at de har flere dårlige erfaringer med ham.
I et prosesskriv før rettssaken, som Motor tidligere
har omtalt, fremgikk det at Tesla Norge i 2017 tilbød seg å kjøpe denne
bilen og en annen bil tilbake fra mannen, mot at han godtok å ikke handle
biler fra Tesla Norge de neste fem årene.
Konsekvenser
Dommen i Oslo tingrett får konsekvenser også for andre
Tesla-eiere.
Ifølge opplysninger som ble gitt under rettssaken ble det solgt ca. 40 Tesla Model S P90D.
Det fremgår av tingrettsdommen at Tesla Norge inngikk
avtaler om oppgraderinger med en rekke andre kunder, som heller ikke fikk dette.
Det er foreløpig ikke klart om Tesla anker dommen, som foreløpig
ikke er rettskraftig.