Volkswagens konsernstyre har vedtatt etablering av det som blir en helt ny elbilfabrikk ved hovedbølet i Wolfsburg.
Selve fabrikken vil koste rundt 20 milliarder kroner og byggingen starter i 2023. Tre år senere skal den være i full drift, med ambisjon om en årlig produksjon av 250.000 kjøretøy.
Wolfsburg-anlegget vil markere starten på den andre, store elbil-generasjonen fra Europas største bilprodusent. Nå rulles VWs egen ID-serie ut fra fabrikkene i Zwickau og Dresden, i spann med modeller på samme tekniske grunnarkitektur fra søstermerker som Audi, Skoda og Cupra.
Dette konseptet erstattes med det som ennå bare kalles Trinity-prosjektet i Volkswagens egen omtale.
– Det er tid for neste steg, sa VW-sjefen Ralf Brandstätter da han omtalte Trinity første gang i fjor. Etter styrevedtaket som baner vei for byggingen i Wolfsburg, er ikke tonen blitt mindre lyrisk.
– Vi skal sette standarden for bilindustrien med Trinity og den nye fabrikken, og gjøre Wolfsburg-anlegget til et globalt fyrtårn for moderne, effektiv bilproduksjon. Denne satsingen bekrefter at vi faktisk kan klare den økonomiske transformasjonen av Tyskland som senter for verdens bilindustri, sier samme Brandstätter nå.
Konsernet har ikke gitt veldig mange detaljer om den første Trinity-bilen, men noe er kjent: 700 km rekkevidde og selvkjøringskapasitet på nivå 4.
Forøvrig er ambisjonen en produksjonstid på 10 timer (mot inntil 30 timer i dag) på biler som skal leveres i færre varianter og med færre komponenter – ved siden av markedsledende rekkevidde, ladehastighet og digitalisering.