Parkeringsklagenemnda
mottok i fjor 3578 klager fra bilsjåfører som har fått kontrollsanksjon. Fem av
disse klagene kom fra en kvinne som klaget på de fem bøtene hun fikk utenfor
Coop Extra-butikken på Skullerud i Oslo.
Fire
av bøtene fikk hun fordi hun verken trakk gratisbillett for gratis parkering de
første 45 minuttene, eller betalte for tiden hun sto parkert etter dette.
Kvinnen
parkerte utenfor butikken fire ganger i løpet av en 10-dagers periode. Dermed
skrev parkeringsselskapet ut fire bøter, hver av dem på 660 kroner.
1294
kroner
Kvinnen
klaget, fordi hun ikke fant betalingsautomat på parkeringsplassen.
–
Jeg lette på hele parkeringsplassen og rundt bygget, uten å finne en
betalingsautomat å betale til, skriver hun i et brev.
Parkering
utenfor denne butikken er svært kostbart. Etter de 45 minuttene med
gratisparkering, koster det 50 kroner per time, også utenfor åpningstiden.
Døgnprisen blir dermed på formidable 1294 kroner.
Hver
gang sto kvinnen parkert i flere døgn.
–
Skulle vi tatt betalt for medgått parkeringstid, ville det blitt flere tusen
kroner å betale, påpekte parkeringsselskapet.
Parkeringsselskapet
vedgikk at det ikke var betalingsautomat på parkeringsplassen, og at man må
registrere seg og betale på appen «Easy park».
Annonse
Få
medhold
I
Parkeringsklagenemnda er det ikke gitt at man får medhold.
Av
3618 behandlede klager i 2023, fikk bileierne medhold i bare 305 tilfeller. Det
utgjør godt under 10 prosent av alle sakene.
I
noen få tilfeller får bileier delvis medhold, og i 739 tilfeller valgte
parkeringsselskapene å trekke saken etter at bilsjåføren har klaget på boten.
I
praksis har bileierne dermed fått medhold i 1073 av sakene i 2023. Det utgjør
30 prosent av alle klagene.
Kvinnen
som parkerte utenfor Coop-butikken i Oslo, fikk medhold i alle de fire første
sakene sine.
Parkeringsklagenemnda
konkluderer med parkeringsselskapet gjorde formelle feil da de skrev ut bøtene.
Dessuten skal ikke parkeringsselskapet ha fått fritak fra kravet om at det skal
være betalingsautomat på parkeringsplasser.
Fortsatt
ingen automat
Parkeringsselskapet
ga seg ikke. Et par uker senere parkerte kvinnen igjen på parkeringsplassen, og
igjen fikk hun bot.
Men
også den femte parkeringsboten er nå blitt opphevet av Parkeringsklagenemnda,
fordi det fortsatt ikke var betalingsautomat på parkeringsplassen.
–
Mynt er ifølge sentralbankloven tvungent betalingsmiddel i Norge. Ifølge
parkeringsforskriften skal det være automat på avgiftsregulerte
parkeringsplasser, skriver Parkeringsklagenemnda i sitt vedtak.
Vedtakene
i Parkeringsklagenemnda er nylig gjort. Da Motor kjørte innom
parkeringsplassen, nærmere et halvt år etter at kvinnen fikk bøtene, var det
fortsatt ikke satt opp betalingsautomat.