HEFTIG: Det skal bygges 130 eksemplarer av Pagani Utopia. Roadster-varianten har en en utsalgspris på rundt 35 millioner kroner før avgifter. Kundene i dette segmentet vil ikke kjøre elektrisk.
Foto: PAGANI
Bensinhoder:
Kundene vil ikke ha elbiler
Pagani vurderte elektriske løsninger i sin nyeste superbil, de endte med en V12-bensinmotor.
Pagani lager ekstreme supersportsbiler for de få og rike. Da de satt i utivklingsarbeidet med etterfølgeren til Huayar-modellen så de på muligheten for en hybriddrivlinje, utviklet i samarbeid med Mercedes-AMG.
Tidlig fant de ut at det ville gjøre bilen tung. Men det var ikke den endelige årsaken til at modellen, Utopia, endte opp med en seks liters V12-motor med to turboer som yter 852 hestekrefter, men helt uten en elmotor, melder The Drive.
Møt disse glade entusiastene:
Kundene til Pagani var overhodet ikke interessert i noe elektrisk.
– Egentlig er det ingen som er interessert i en hybridbil. Og jeg har hybrider i samlingen min, jeg har en Porsche 918 og noen til, sier grunnlegger Horacio Pagani til publikasjonen.
Problemer
Når han selv skal ut og på tur med en av sine Porscher, så velger han heller 911R eller Carrera GT.
– Våre kunder tenker på samme måte. Jeg tror at hvis du spør folk, vil de fleste si at en hybrid er spesiell, fordi den har alle problemene til en elbil og alle problemene til en bilen med forbrenningsmotor, samt høyere utviklings- og vedlikeholds kostnader.
Les også: En av de råeste elbilene blir enda raskere
Pagani sier også at det i 2017 ble satt sammen et helt team for å utforske elektriske drivlinjer, ikke minst en elbil. Kombinasjonen av en betydelig vektstraff og total mangel på interesse fra kundene førte til at prosjektet ble lagt ned.
Har du lest disse sakene fra Motor?