GODE NYHETER HERFRA: Teslas «Gigafactory» utenfor Berlin i Tyskland, under en lystig tilstelning.

Nye tester med BYD-batterier:

Oppsiktsvekkende ladetall for nye Tesla-batterier

Tesla-forum syder over nyhetene fra Model Y-produksjonen i Tyskland: Nye batterier lader med langt høyere effekt i en betydelig lengre del av ladeløpet enn de gamle.

Publisert Sist oppdatert

Tesla har hatt ulike avtaler med de fire store batteriprodusentene – kinesiske CATL, koreanske LG Energy Solution, kinesiske BYD og japanske Panasonic. Men inntil ganske nylig har Tesla-sjef Elon Musk vært skeptisk til tette forbindelser med BYD, som nå er verdens største produsent av elektrifiserte biler.

BYD er den eneste av de store bilprodusentene som støtter seg på egen batteriteknologi og -produksjon.

Etter en overraskende avtale mellom BYD og Tesla har det amerikanske selskapet startet opp produksjon av biler med BYDs blade-batteri-teknologi.

HERLIGE KURVER: Med BYD-batteriene har Model Y-eiere registrert optimal ladeeffekt opp og forbi 50 prosent SOC.

Stabilt

MADE IN CHINA: BYDs blade-batteri.

Og det er resultater fra ladetester med disse batteriene i bakhjulsdrevne Model Y som nå har satt fyr på det tyske TFF-forumet:

Som med de tradisjonelle 62 kWt-batteriene fra CATL er de raskt på lovet makseffekt rundt 175 kW, men ulikt CATL-kurvene beholder bilene med BYD-batteriene effekten stabilt på 175 kW til vel forbi 50 prosent SOC.

I tester har batteriet tatt imot over 100 kW helt til 70 prosent fulladet.

Nettstedet Electrek kaller nyhetene «interessante», men skriver at det gjenstår å se hvordan batteriet opptrer i kaldere vær.

Suveren kombo

I tester som Motor og NAF har gjennomført, kommer Tesla-modellene suverent best ut på kombinasjonen lavt forbruk og brukbar ladetid.

En bedre ladekurve og kortere tid ved hurtigladestolpene vil gi interessante utslag i konkurransebildet, i en tid der flere av rivalene presenterer biler med betydelig lavere forbruk enn tidligere.