SPRAKING OG KNITRING: Når man prater i telefonen med en Iphone i Tesla Model Y, forvrenges lyden, og det spraker og knitrer.

Iphone-problemer i Tesla:

– Det er som om høyttalerne er sprengt

Fem minutter etter at bilkjøperen overtok den nye Teslaen, oppdaget han problemene med oppkoblingen av telefonen. Vedtaket i saken kan få konsekvenser for flere.

Publisert

Når bileieren fra Bergen snakker i telefonen, knitrer og spraker det.

– Det er akkurat som om høyttalerne er sprengt, forteller eieren.

Tesla har forsøkt å finne ut hva som er galt, og rette på det, på bilen som ble solgt for 654.000 kroner.

Men de har gitt opp, og konkluderer med at dette er en feil bileierne bare må leve med, såfremt ikke en fremtidig programvareoppdatering kan løse problemene.

Ifølge dokumenter Motor har lest, er det problemer på det Tesla omtaler som et mindre antall versjoner av Tesla Model Y produsert i 2022.

– Vi har funnet samme problem på andre biler av tilsvarende år og modell, skriver senior servicerådgiver Stig-André ved Tesla Åsane i en epost. I eposten oppgir ikke rådgiveren etternavnet sitt.

Også eiere av Tesla Model 3 med modellår cirka 2022 forteller om samme utfordringer i et engelskspråklig Tesla-forum.

Kun Iphone

Både bileieren og Tesla har gjort grundige undersøkelser. Konklusjonen er at lydforvrengningene oppstår sporadisk, og kun i telefonsamtaler – ikke når man spiller av innhold fra mobilen på bilens høyttalere.

Det er også bare med Iphoner problemet oppstår. Flere versjoner av Iphone og telefoner fra andre merker er grundig testet.

Bremseservice

Bileieren synes tilkoblingsproblemene er så irriterende at han ikke bruker Iphonen sin i Teslaen. Han krevde å få heve kjøpet. Det avslo Tesla. I et brev tilbyr de i stedet en gratis bremseservice, og en innvendig og utvendig vask av bilen (!).

Tesla har dessuten gjentatte ganger hevdet at tilkoblingsfeilen er Apples ansvar, som produsent av Iphone.

Men det vil ikke forbrukermyndighetene være med på. Bilkjøperen klaget til Forbrukertilsynet, og videre til Forbrukerklageutvalget, som er krystallklare på at slike problemer ikke er akseptable, og at dette er Teslas ansvar å ordne opp i.

– Ikke uvesentlig

I et vedtak fra Forbrukerklageutvalget får bileieren heve kjøpet. Det innebærer at han får tilbake kjøpesummen, pluss renter.

– Tesla har gitt uttrykk for at mangelen er uvesentlig, fordi det skal ha vært vanskelig å identifisere feilen. Men det er dokumentert at telefonen ikke kan brukes som normalt i bilen. Forbrukerklageutvalget mener mangelen ikke kan regnes som uvesentlig ved kjøp av ny bil, heter det i vedtaket.

Forbrukerklageutvalget kritiserer også Tesla for at de ikke har dokumentert påstandene om at det er Apple sin feil at Iphonene har problemer.

Konsekvenser

Vedtaket i Forbrukerklageutvalget kan få konsekvenser også for bileiere av andre merker, som opplever problemer når de skal koble til og bruke telefonen i bilen.

Tesla vil imidlertid ikke akseptere vedtaket, og har tatt saken til tingretten.

Ingen av de to amerikanske gigantselskapene vil svare på spørsmål.

Motor har stilt Tesla følgende spørsmål:

  • Hva har skjedd de siste månedene med dette problemet? Har Tesla funnet en løsning?
  • Hvor mange biler gjelder dette, og hvilke modeller?
  • Har Tesla noen dokumentasjon som kan sendes om påstanden om at dette er Apples feil?

Tesla sier de ikke har noen kommentarer.

Motor har spurt Apple om følgende:

  • Er Apple kjent med dette problemet?
  • Hva synes Apple om at Tesla beskylder Apple for å være årsaken til problemene?
  • Hva kan løsningen på dette problemet være?

Apple har heller ikke svart.