SPRAKING OG KNITRING: Når man prater i telefonen med en Iphone i Tesla Model Y, forvrenges lyden, og det spraker og knitrer.
Foto: OLAV EIDSTEN
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
Fem minutter etter at bilkjøperen overtok den nye Teslaen, oppdaget han problemene med oppkoblingen av telefonen. Vedtaket i saken kan få konsekvenser for flere.
Når bileieren fra Bergen snakker i telefonen, knitrer og
spraker det.
– Det er akkurat som om høyttalerne er sprengt, forteller
eieren.
Tesla har forsøkt å finne ut hva som er galt, og rette
på det, på bilen som ble solgt for 654.000 kroner.
Men de har gitt opp, og konkluderer med at dette er en
feil bileierne bare må leve med, såfremt ikke en fremtidig
programvareoppdatering kan løse problemene.
Ifølge dokumenter Motor har lest, er det problemer på det
Tesla omtaler som et mindre antall versjoner av Tesla Model Y produsert i 2022.
– Vi har funnet samme problem på andre biler av
tilsvarende år og modell, skriver senior servicerådgiver Stig-André ved Tesla
Åsane i en epost. I eposten oppgir ikke rådgiveren etternavnet sitt.
Også eiere av Tesla Model 3 med modellår cirka 2022 forteller
om samme utfordringer i et engelskspråklig Tesla-forum.
Kun Iphone
Både bileieren og Tesla har gjort grundige undersøkelser.
Konklusjonen er at lydforvrengningene oppstår sporadisk, og kun i
telefonsamtaler – ikke når man spiller av innhold fra mobilen på bilens
høyttalere.
Det er også bare med Iphoner problemet oppstår. Flere
versjoner av Iphone og telefoner fra andre merker er grundig testet.
Bremseservice
Bileieren synes tilkoblingsproblemene er så irriterende
at han ikke bruker Iphonen sin i Teslaen. Han krevde å få heve kjøpet. Det
avslo Tesla. I et brev tilbyr de i stedet en gratis bremseservice, og en
innvendig og utvendig vask av bilen (!).
Tesla har dessuten gjentatte ganger hevdet at
tilkoblingsfeilen er Apples ansvar, som produsent av Iphone.
Men det vil ikke forbrukermyndighetene være med på.
Bilkjøperen klaget til Forbrukertilsynet, og videre til Forbrukerklageutvalget,
som er krystallklare på at slike problemer ikke er akseptable, og at dette er
Teslas ansvar å ordne opp i.
– Ikke uvesentlig
I et vedtak fra Forbrukerklageutvalget får bileieren heve
kjøpet. Det innebærer at han får tilbake kjøpesummen, pluss renter.
– Tesla har gitt uttrykk for at mangelen er uvesentlig, fordi det skal ha vært vanskelig å identifisere feilen. Men det er dokumentert
at telefonen ikke kan brukes som normalt i bilen. Forbrukerklageutvalget mener
mangelen ikke kan regnes som uvesentlig ved kjøp av ny bil, heter det i
vedtaket.
Forbrukerklageutvalget kritiserer også Tesla for at de
ikke har dokumentert påstandene om at det er Apple sin feil at Iphonene har
problemer.
Konsekvenser
Vedtaket i Forbrukerklageutvalget kan få konsekvenser
også for bileiere av andre merker, som opplever problemer når de skal koble til
og bruke telefonen i bilen.
Tesla vil imidlertid ikke akseptere vedtaket, og har tatt
saken til tingretten.
Ingen av de to amerikanske gigantselskapene vil svare på
spørsmål.
Motor har stilt Tesla følgende spørsmål:
- Hva har skjedd de siste månedene med dette problemet? Har
Tesla funnet en løsning?
- Hvor mange biler gjelder dette, og hvilke modeller?
- Har Tesla noen dokumentasjon som kan sendes om påstanden
om at dette er Apples feil?
Tesla sier de ikke har noen kommentarer.
Motor har spurt Apple om følgende:
- Er Apple kjent med dette problemet?
- Hva synes Apple om at Tesla beskylder Apple for å være
årsaken til problemene?
- Hva kan løsningen på dette problemet være?
Apple har heller ikke svart.